Mezinárodní poštovní unie

UPU chce podpořit rozvoj služeb pro e-commerce

UPU chce podpořit rozvoj služeb pro e-commerce

Od července 2015 bude pro online-obchody mnohem snazší posílání zboží přes hranice. Pošty po celém světě jsou připraveny nabídnout nové balíkové služby jako odpověď na stále rostoucí zájem domácností o nakupování na internetu. „Pošty se musí přizpůsobit změněné situaci na trhu a poskytnout služby e-prodejcům i jejich zákazníkům,“ zaznělo na setkání představitelů poštovních podniků v rámci pracovní skupiny POC Mezinárodní poštovní unie UPU.

POC schválila počátkem listopadu specifikace přeprav balíkových zásilek až do hmotnosti 30 kilogramů. Služba zahrnuje volitelné sledování pohybu zásilky (track & trace) a standardní doručení do pěti pracovních dnů od okamžiku příchodu balíku do cílové země. UPU trvá na tom, že nová služba nebude vyžadovat podpis příjemce při převzetí zásilky. Od počátku roku 2016 poskytnou pošty nezbytná data o zásilce celním orgánům k předodbavení. Zákazníci si budou moci zvolit preferované místo doručení. POC rovněž vypracovala pravidla vracení zásilek zpět odesílateli, která zákazníkům umožní snadné odeslání nechtěného zboží zpátky e-shopu.

Nejnovější statistiky jednoznačně ukazují, že počet dopisních zásilek soustavně klesá, zatímco segment doručování balíkových zásilek vykazuje růst. Pošty ve světě odbavily v roce 2013 celkem 6,7 miliardy „domácích“ balíků, o 3,7 procenta více než v roce 2012. Přeprava mezinárodních balíkových zásilek – včetně malých balíčků „obálkových“ rozměrů – meziročně stoupla o pět procent na přibližně 300 milionů kusů. „Skladba poštovních zásilek se dramaticky mění v důsledku nárůstu e-commerce,“ řekl hlavní ekonom UPU José Ansón.

Poslední velké diskusní fórum UPU věnované e-commerce v břez-nu letošního roku konstatovalo nutnost zavedení jednoduchého, spolehlivého a cenově přijatelného poštovního produktu, který by odpovídal sílící poptávce po mezinárodní balíkové přepravě.

spinner