ČESMAD Bohemia: „Je třeba chránit tuzemský trh před nekalou konkurencí“

ČESMAD Bohemia: „Je třeba chránit tuzemský trh před nekalou konkurencí“

V poslední době se hodně hovoří o protekcionistických opatřeních některých západních zemí a opomíjí se skutečnost, že i na tuzemském trhu působí zahraniční dopravci a mnozí z nich těží z nízkých vstupů ve svých zemích, kterým české firmy nemohou plně konkurovat.

„Pokud se podíváme do statistik nákladní dopravy za rok 2016 a porovnáme je s rokem 2015, je patrný tristní pokles, především v mezinárodní kamionové dopravě, a to v řádu dvaceti procent. Pokles je jak ve výkonech (v tunokilometrech), tak v přepravě zboží (v tunách přepraveného zboží),“ uvedl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř. Co se týče tunokilometrů, jednou z příčin je podle něj kolaps východního trhu, v jehož důsledku ubyly přepravy na dlouhé vzdálenosti. Do poklesu se také jistě promítla skutečnost, že některé firmy v důsledku zoufalé situace s migranty v Calais omezily jízdy do Velké Británie. Stejně tak se do statistik mohlo promítnout, že pokud zákazník ve Francii či Německu chce podepsat, že dopravce dodržuje tamní sociální předpisy, a sám na zvýšení nákladů nepřiplatí, české firmy raději vyklízejí trhy. „Bohužel, kolegové z Polska, Rumunska a dalších zemí s tím zřejmě problém nemají. Když jsou schopni vyplňovat deklarace a provádět registrace, pak na otázku, jak si poradí s požadovanou částkou minimální mzdy, kterou je do nich třeba uvést, odpověď nemají. Což znamená jediné: nedodržují to. K tomu se ale zatím většina českých dopravců propůjčit nechce. To jsou pak ztráty, které se projevují ve výkonech mezinárodní dopravy. Ale problémy jsou i v dopravě vnitrostátní. Vše zesiluje problém s nedostatkem řidičů. Musíme si náš trh chránit,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Důraz na státní odborný dozor

Je proto podle něj zapotřebí, aby v České republice perfektně fungoval státní odborný dozor – všechny kontrolní orgány, ať už jsou to Celní správa ČR, Policie ČR, Centrum služeb pro silniční dopravu, obecně tedy složky státu a odbory dopravy v gesci samosprávy. „Zde vidíme řadu možností, jak efektivitu kontrol zlepšit. Ať již využíváním mezinárodních registrů dopravců a vozidel, což je klíčové pro to, aby bylo možné postihovat zahraniční přestupce a nekončilo to tak, že když přestupek udělá cizí dopravce nebo řidič, tak úřad to neřeší, protože není schopen z něj pokutu dostat. Toto je třeba zásadním způsobem zlepšit,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Je také podle něj třeba věnovat větší pozornost třetizemním dopravcům. Sdružení ČESMAD Bohemia na tom spolupracuje již dva roky s Celní správou ČR a určitě se zlepšil výkon mobilního dohledu. „Avšak vzhledem k tomu, že drtivá většina přeprav dnes probíhá zjednodušenými postupy, chtěli bychom, aby se zavedla evidence zahraničních vstupních povolení u schválených odesílatelů a na základě této evidence byly prováděny cílené kontroly. Tak se dá zajistit, že sjednané kontingenty povolení budou využívány správně, a zamezí se tomu, že dopravci například z Běloruska, Ukrajiny či Ruska k nám budou jezdit na jedno povolení opakovaně nebo zcela bez povolení,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Dále je podle něj zapotřebí nejen účinně využívat institut kaucí, ale případného přestupce dostihnout i přes hranice a sankci vybrat, i když je to složitější. „Tady náš stát zaostává za praxí, kterou známe z jiných zemí. Mimochodem už zhruba od prosince zaznamenáváme markantní zvýšení přeshraničních postihů z Rakouska, z Itálie, Francie a Německa. Možná je to proto, že tamní kontrolní orgány se více zaměřují na zahraniční dopravce, ale důvodem bude spíš to, že více využívají nástroje, které mají na přeshraniční postihování. A tady musí náš státní odborný dozor zkrátka přidat,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Ne zcela férové praktiky však mohou používat i některé tuzemské firmy – například používání více karet do digitálního tachografu jedním řidičem či elektronické ovlivňování činnosti záznamového zařízení. „Toto rozhodně neschvalujeme a chceme, aby státní odborný dozor uměl takové jednání odhalit a byl schopen zakročit,“ dodal Vojtěch Hromíř.

To, co podle něj může podpořit výkon české silniční dopravy, je nastavení podmínek pro podnikání. „Největší hrozbou pro naše dopravce, hlavně v MKD, ale už i ve vnitrostátní dopravě, jsou dopravci z Polska, kteří mají mnohem příznivější podmínky než my. Naši kolegové z Ostravska nám neustále opakují, jak je jejich kraj pod velkým tlakem polských dopravců, kteří mají v rukou všechny výhody. Doma mají o dvě koruny nižší spotřební daň na litr nafty, což je zásadní zvýhodnění, také jejich odvody z mezd jsou místo našich 34 procent pouhých 20 procent. Nyní začínají stále více působit i na našem vnitrostátním trhu, což vede k otázce, zda neporušují pravidla kabotáže, čímž se ale zase dostáváme ke státnímu odbornému dozoru,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Podle některých informací se také na severu Moravy často nezatěžují s povoleními pro nadrozměrné přepravy a provádějí je bez povolení, aniž by byli odhaleni a sankciováni. „Jejich kamionáž je silná, zhruba čtyřnásobná v porovnání s naší, využívají naplno všech výhodnějších podmínek, které mají, a představují pro nás skutečně velkou hrozbu,“ řekl Vojtěch Hromíř. „I z toho je zřejmé, že je třeba se neustále zabývat možnostmi úprav některých zdanění, například snížením spotřební daně u pohonných hmot.

Při hustotě čerpacích stanic, která je u nás s výjimkou Lucemburska snad nejvyšší v Evropě, a vzhledem k tranzitní poloze naší země by se to nakonec projevilo ve zvýšeném inkasu spotřební daně pro státní rozpočet. Za nutné považuji též snížení odvodů z mezd zaměstnanců pro české podnikatele,“ dodal Vojtěch Hromíř.

Milan Frydryšek

spinner