25. září 2025, lan

26.9. - Nová studie zpracovaná společností Oxford Economics potvrzuje silný ekonomický dopad evropského železničního sektoru. Studie zadaná Společenstvím evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) na základě údajů z roku 2023 ukazuje, že železnice kombinuje nadprůměrnou produktivitu s odolností a inovacemi a hraje ústřední roli v oživení a budoucím růstu Evropy po pandemii COVID-19. Železnice s celkovým příspěvkem ve výši 247 miliard eur pro hospodářství EU a podporou 3,1 milionu pracovních míst nabízí jednu z největších ekonomických stop ze všech druhů dopravy a zároveň zachovává nejnižší uhlíkovou stopu.
Podle Oxford Economics se ekonomický dopad měří z hlediska hrubé přidané hodnoty (HPH) a zaměstnanosti:
Železniční doprava jako odvětví přispěla v roce 2023 k hrubému domácímu produktu (HDP) EU-27 hrubou domácí kvalitou ve výši 67 miliard eur. Kromě tohoto přímého dopadu na ekonomiku vygeneroval dodavatelský řetězec železniční dopravy (nepřímý efekt) dalších 117 miliard eur, zatímco spotřeba zaměstnanců železnice a jejich dodavatelů financovaná mzdami (vyvolané účinky) je zaznamenána ve výši 63 miliard eur, což představuje celkový příspěvek HPH ve výši 247 miliard eur. Pro kontext to odpovídá 1,4 % celkového HDP EU-27 v roce 2023 a překračuje HDP Řecka v roce 2023 ve výši 225 miliard eur, které je 16. největší ekonomikou EU27.
Na straně zaměstnanosti podporuje železniční doprava celkem přibližně 3 162 000 pracovních míst (přímé, nepřímé a indukované efekty dohromady). To odpovídá 1,6 % celkové zaměstnanosti v EU-27 a překračuje celkovou zaměstnanost v Irsku v roce 2023.
Celkově lze říci, že za každé 1 € HPH vygenerované přímo železniční dopravou je stimulováno dalších 2,7 € v jiných odvětvích evropského hospodářství. Na každou osobu přímo zaměstnanou v sektoru železniční dopravy připadá dalších 2,6 pracovních míst v jeho dodavatelském řetězci a prostřednictvím vyplacených mezd.
Evropská železniční doprava nabízí mnoho dalších výhod nad rámec svých krátkodobých hospodářských dopadů. Podporuje HPH a zaměstnanost ve službách v podnikatelském sektoru, jako je technické testování a analýza nebo výzkum a vývoj, velkoobchod a maloobchod, jako jsou stroje a zařízení, a také ve stavebnictví. Železnice jsou navíc klíčové pro obrannou mobilitu, protože usnadňují rychlý a efektivní pohyb vojenských zdrojů po Evropě.
Zpráva zdůrazňuje, že navzdory narušení způsobenému pandemií se toto odvětví silně zotavilo. Za poslední desetiletí zvýšila evropská železniční doprava svou produktivitu o 9,4 % a dále zvýšila produktivitu v jiných průmyslových odvětvích tím, že umožnila efektivní dopravu, čímž podpořila hospodářský růst v širším měřítku.
Železnice každoročně realizuje 8 miliard jízd cestujících a 378 miliard tunokilometrů nákladu přepravených po 201 000 kilometrech železničních tratí v EU; železnice jsou tak ústředním prvkem evropského dopravního systému. Jsou také hnací silou jeho ekologické transformace díky vysoké energetické účinnosti a emisím blízkým nule. Podíl železniční dopravy na osobní a nákladní dopravě však stagnuje a je třeba podniknout kroky k posílení významných ekonomických silných stránek železnice prostřednictvím stabilních investic a konstruktivních politických opatření.
Výkonný ředitel CER Alberto Mazzola uvedl: "Pro mnoho lidí se železnice stala symbolem zeleného způsobu dopravy, do kterého by Evropa měla investovat, aby dosáhla svých ambicí v oblasti dekarbonizace. Čísla zveřejněná společností Oxford Economics v této nové studii ukazují, že železniční odvětví je díky svému silnému kreditu v oblasti udržitelnosti také ekonomickou silou, která zvyšuje konkurenceschopnost, zaměstnanost a růst EU. V době, kdy EU uvažuje o podobě a výši svého příštího dlouhodobého rozpočtu a o novém akčním plánu pro vysokorychlostní železnice, vrhají tato zjištění nové světlo na hodnotu železnic a náklady spojené s neúspěchem při dosažení dlouho vytouženého přechodu na železnici."
(lan)
Ilustrační foto: Pixabay