Na Brněnské přehradě vyjela poprvé po rekonstrukci historická loď

4. července 2020
4.7. - Na Brněnské přehradě se o víkendu dočkala slavnostního křtu a první vyjížďky po rekonstrukci za 15 milionů korun historická loď, která dostala nové jméno Morava. V minulosti nesla názvy Moskva a Dallas, řekla ČTK primátorka Markéta Vaňková (ODS), která loď pokřtila. O názvu rozhodli brněnští radní na základě hlasování veřejnosti.
4.7. – Na Brněnské přehradě se o víkendu dočkala slavnostního křtu a první vyjížďky po rekonstrukci za 15 milionů korun historická loď, která dostala nové jméno Morava. V minulosti nesla názvy Moskva a Dallas, řekla ČTK primátorka Markéta Vaňková (ODS), která loď pokřtila. O názvu rozhodli brněnští radní na základě hlasování veřejnosti.

Vaňková rozbila o zrekonstruovanou loď šampaňské, poté ji pokřtil farář Martin Bejček. Lodi popřáli šťastnou plavbu a mnoho dalších let na vodě. Po jejím spuštění na Brněnskou přehradu mohli lidé využít krátkých plaveb zdarma.

Loď v roce 1955 postavili svépomocí zaměstnanci Dopravního podniku města Brna. Tehdy byla zbudovaná jako loď Moskva, následně v 90. letech dostala jméno Dallas. Před devíti lety skončila svůj provoz, ale bylo rozhodnuto, že si zaslouží rekonstrukci.

Rekonstrukce stála 15 milionů korun. Deset milionů platilo město, pět milionů pokryla dotace z ministerstva pro místní rozvoj. „Nyní se loď mohla vrátit na přehradu. Věřím, že bude nejen okrasou naší přehrady, ale celé Moravy. A že přiláká spoustu nových cestujících,“ řekla primátorka.

O už třetím jméně rozhodli v hlasování Brňané. Z více než 3500 lidí se asi 60 procent přiklonilo k názvu Morava.

Původní prvky zachovány

Ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek uvedl, že loď má zachované původní prvky, které jsou pro ni charakteristické. „Jsou to například motor a okna z tramvaje a další komponenty. Loď tak zůstane odkazem na práci zaměstnanců dopravního podniku, kteří ji před 65 lety sami v nemyslitelných podmínkách sestrojili zde na Brněnské přehradě,“ doplnil Havránek. Podnik má ve flotile sedm lodí včetně Moravy. V sezoně od dubna do října svezou 250.000 lidí.

Rekonstrukce trvala 16 měsíců. Spočívala v opravě hlavní paluby, kormidelního systému, interiéru, elektroinstalace, dnové a boční obšívky, vodotěsné přepážky a požárního a drenážního systému.

(čtk, tl)

Foto: Dopravní podnik města Brna

spinner