4.7. - Na Brněnské přehradě se o víkendu dočkala slavnostního křtu a první vyjížďky po rekonstrukci za 15 milionů korun historická loď, která dostala nové jméno Morava. V minulosti nesla názvy Moskva a Dallas, řekla ČTK primátorka Markéta Vaňková (ODS), která loď pokřtila. O názvu rozhodli brněnští radní na základě hlasování veřejnosti.
4.7. – Na Brněnské přehradě se o víkendu dočkala slavnostního
křtu a první vyjížďky po rekonstrukci za 15 milionů korun historická
loď, která dostala nové jméno Morava. V minulosti nesla názvy Moskva a
Dallas, řekla ČTK primátorka Markéta Vaňková (ODS), která loď pokřtila.
O názvu rozhodli brněnští radní na základě hlasování veřejnosti.
Vaňková rozbila o zrekonstruovanou loď šampaňské, poté ji pokřtil
farář Martin Bejček. Lodi popřáli šťastnou plavbu a mnoho dalších let
na vodě. Po jejím spuštění na Brněnskou přehradu mohli lidé využít
krátkých plaveb zdarma.
Loď v roce 1955 postavili svépomocí zaměstnanci Dopravního podniku
města Brna. Tehdy byla zbudovaná jako loď Moskva, následně v 90. letech
dostala jméno Dallas. Před devíti lety skončila svůj provoz, ale bylo
rozhodnuto, že si zaslouží rekonstrukci.
Rekonstrukce stála 15 milionů korun. Deset milionů platilo město, pět
milionů pokryla dotace z ministerstva pro místní rozvoj. „Nyní se loď
mohla vrátit na přehradu. Věřím, že bude nejen okrasou naší přehrady,
ale celé Moravy. A že přiláká spoustu nových cestujících,“ řekla
primátorka.
O už třetím jméně rozhodli v hlasování Brňané. Z více než
3500 lidí se asi 60 procent přiklonilo k názvu Morava.
Původní prvky zachovány
Ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek uvedl, že loď
má zachované původní prvky, které jsou pro ni charakteristické. „Jsou to
například motor a okna z tramvaje a další komponenty. Loď tak zůstane
odkazem na práci zaměstnanců dopravního podniku, kteří ji před 65 lety
sami v nemyslitelných podmínkách sestrojili zde na Brněnské přehradě,“
doplnil Havránek. Podnik má ve flotile sedm lodí včetně Moravy. V sezoně
od dubna do října svezou 250.000 lidí.
Rekonstrukce trvala 16 měsíců. Spočívala v opravě hlavní paluby,
kormidelního systému, interiéru, elektroinstalace, dnové a boční
obšívky, vodotěsné přepážky a požárního a drenážního systému.
(čtk, tl)
Foto: Dopravní
podnik města Brna