​Zájem o využívání Middle koridoru upadl, trendem je zasílání menších zásilek ve vyšší frekvenci

​Zájem o využívání Middle koridoru upadl, trendem je zasílání menších zásilek ve vyšší frekvenci

7.10. - V nedávné minulosti jsme viděli snahy o vytvoření takzvaného Middle koridoru, kdy zboží z Asie do Evropy proudilo vlakem, ale vyhýbalo se přitom Rusku a Bělorusku. V praxi se však ukázalo, že nová trasa není dostatečně efektivní, protože se nedařilo dosahovat kratších přepravních časů ve srovnání s levnější námořní dopravou. Tento koridor tedy těžko konkuruje námořní dopravě. Zájem o jeho využívání ze strany zákazníků společnosti PST CLC Mitsui-Soko upadl. Objem přeprav z Číny se zvyšuje, trendem je zasílat menší zásilky ve vyšší frekvenci.

Mezi hlavními toky, které PST CLC Mitsui-Soko v rámci přeprav mezi Asií a Evropou využívá, patří námořní doprava, kterou proudí největší objemy přeprav. „Přeprava po moři je z Asie stále nejoblíbenější, a to i přes prodloužení tranzitních časů, protože rejdaři stále nemohou kvůli útokům využívat Suezský průplav. Další významná část zboží putuje po železnici přes Hedvábnou stezku, každopádně nejrychlejší je samozřejmě letecká doprava. Přepravy přes Middle koridor kvůli konkurenci námořní dopravy neobstály,“ řekl Jan Bláha, ředitel přeprav společnosti PST CLC Mitsui-Soko.

Celkové objemy přeprav mírně rostou. „Zaznamenáváme často, že u našich klientů v řadě případů dochází ke zmenšení objemů jednotlivých zásilek, ale současně ke zvýšení frekvence jejich zasílání. To v praxi znamená, že si zákazník neobjedná najednou několik kontejnerů, ale spíše zásilky rozprostře v rámci časového období do několika menších objednávek,“ uvedl Jan Bláha.

Tento trend pozoruje i u sběrných zásilek, kdy si zákazník nenechá poslat například jeden kontejner za měsíc, ale objem rozdělí na několik menších sběrných zásilek v rámci měsíce. „Díky tomuto trendu nemusí zákazníci tolik investovat do skladovacích prostor. Zároveň to znamená úsporu cash flow. Nemusí totiž platit najednou celou dodávku, ale platbu rozloží v čase. Znamená to i diverzifikaci rizika, protože když dojde k neočekávanému zpoždění v rámci jedné dodávky, zákazník ví, že za týden mu má přijít další dodávka,“ popsal situaci Jan Bláha.

(red)

Foto: PST CLC Mitsui-Soko

Na snímku je Jan Bláha, ředitel přeprav společnosti PST CLC Mitsui-Soko.

spinner