​Úspěšný pilotní projekt EcoDuo: TÜV Rheinland potvrzuje snížení zatížení infrastruktury, výrobci vozidel vyzývají k zařazení do dopravní sítě

​Úspěšný pilotní projekt EcoDuo: TÜV Rheinland potvrzuje snížení zatížení infrastruktury, výrobci vozidel vyzývají k zařazení do dopravní sítě

10.10. - Po roce intenzivního praktického testování mezi Wolfsburgem, Lehrte a Barcelonou byl úspěšně dokončen pilotní projekt EcoDuo v Německu. EcoDuo, jízdní souprava skládající se ze dvou standardních návěsů spojených podvozkem a tažených jedním tahačem, se ukázala jako efektivní, bezpečná a šetrná ke klimatu v předjízdné i následné kombinované dopravě.

Projekt byl iniciován Německým sdružením automobilového průmyslu (VDA) a realizován ve spolupráci se společnostmi Sesé, Kombiverkehr, Volkswagen Group Logistics, TÜV Rheinland a Schmitz Cargobull.

Andreas Schmitz, generální ředitel společnosti Schmitz Cargobull AG, řekl: "Ve srovnání s předchozími koncepty dlouhých nákladních vozidel splňuje EcoDuo všechny bezpečnostní normy a je ideální pro kombinovanou dopravu, protože standardní návěsy lze bez komplikací naložit na vlaky. EcoDuo je k dispozici nyní a bez nákladných investic a může okamžitě přímo přispět ke snížení emisí CO₂ v silniční nákladní dopravě."

Zaměření na efektivitu a ochranu klimatu

Společnost TÜV Rheinland poskytla pilotní projekt EcoDuo vědeckou podporu a výsledky potvrzují významný potenciál úspor a zvýšení efektivity. Ve srovnání s použitím dvou tahačů, z nichž každý má standardní návěs, snížil EcoDuo spotřebu nafty a odpovídající stopu CO₂ o 27,6 procenta. Silniční nákladní dopravu lze zefektivnit výrazným snížením počtu uskutečněných cest při zachování stejného objemu přepravy. Standardní návěsy jsou plně kompatibilní s kolejemi, což umožňuje bezproblémovou integraci do stávajících intermodálních logistických procesů. Snížené emise CO2 a nižší zatížení vozovky na nápravu aktivně přispívají k ochraně klimatu a infrastruktury. Kromě toho TÜV Rheinland uvádí, že dochází k výraznému snížení zatížení silnic a mostů.

Andreas Schmitz řekl: "Společnost Schmitz Cargobull bude pokračovat v kampani za to, aby byl koncept EcoDuo zahrnut do pozitivní sítě pro dlouhá nákladní vozidla v Německu a přeshraniční dopravu v Evropě. Vyzývám politické činitele, aby k tomu připravili cestu. Musíme naléhavě vytvořit rámcové podmínky, které aktivně podpoří přechod na nákladní dopravu šetrnou ke klimatu bez další zátěže. Jedině tak můžeme posílit konkurenceschopnost a inovační sílu Evropy jako místa pro podnikání."

Technický koncept a použití:

  • EcoDuo se skládá ze dvou standardních třínápravových návěsů spojených neřízeným vozíkem.
  • Je kompatibilní s jakýmkoli tahačem a železniční dopravou.
  • Celková délka je 31,7 metru a přípustná celková hmotnost se liší v závislosti na zemi (44 tun v německém pilotním projektu, až 72 tun ve Španělsku a až 76 tun ve skandinávských zemích).
  • Hmotnost je rozložena na deset náprav, což snižuje zatížení vozovky.
  • Od roku 2018 je koncept EcoDuo testován a dále vyvíjen v různých evropských zemích.
  • Po úspěšných pilotních projektech ve Finsku, Švédsku, Španělsku a Německu získal tento koncept několik ocenění, včetně ceny Green Truck Innovation Award 2019, Evropské dopravní ceny za udržitelnost 2020 a ceny "The Future of Logistics" na veletrhu IAA Transportation 2024.
  • S účinností od 1. prosince 2023 bude EcoDuo ve Švédsku schváleno až pro 74 tun.
  • Na konci září 2025 byl úspěšně dokončen roční pilotní projekt v Německu, který byl vědecky sledován společností TÜV Rheinland.
  • (lan)

    Foto: VDA

    spinner