9. října 2025, lan

10.10. - Po roce intenzivního praktického testování mezi Wolfsburgem, Lehrte a Barcelonou byl úspěšně dokončen pilotní projekt EcoDuo v Německu. EcoDuo, jízdní souprava skládající se ze dvou standardních návěsů spojených podvozkem a tažených jedním tahačem, se ukázala jako efektivní, bezpečná a šetrná ke klimatu v předjízdné i následné kombinované dopravě.
Projekt byl iniciován Německým sdružením automobilového průmyslu (VDA) a realizován ve spolupráci se společnostmi Sesé, Kombiverkehr, Volkswagen Group Logistics, TÜV Rheinland a Schmitz Cargobull.
Andreas Schmitz, generální ředitel společnosti Schmitz Cargobull AG, řekl: "Ve srovnání s předchozími koncepty dlouhých nákladních vozidel splňuje EcoDuo všechny bezpečnostní normy a je ideální pro kombinovanou dopravu, protože standardní návěsy lze bez komplikací naložit na vlaky. EcoDuo je k dispozici nyní a bez nákladných investic a může okamžitě přímo přispět ke snížení emisí CO₂ v silniční nákladní dopravě."
Zaměření na efektivitu a ochranu klimatu
Společnost TÜV Rheinland poskytla pilotní projekt EcoDuo vědeckou podporu a výsledky potvrzují významný potenciál úspor a zvýšení efektivity. Ve srovnání s použitím dvou tahačů, z nichž každý má standardní návěs, snížil EcoDuo spotřebu nafty a odpovídající stopu CO₂ o 27,6 procenta. Silniční nákladní dopravu lze zefektivnit výrazným snížením počtu uskutečněných cest při zachování stejného objemu přepravy. Standardní návěsy jsou plně kompatibilní s kolejemi, což umožňuje bezproblémovou integraci do stávajících intermodálních logistických procesů. Snížené emise CO2 a nižší zatížení vozovky na nápravu aktivně přispívají k ochraně klimatu a infrastruktury. Kromě toho TÜV Rheinland uvádí, že dochází k výraznému snížení zatížení silnic a mostů.
Andreas Schmitz řekl: "Společnost Schmitz Cargobull bude pokračovat v kampani za to, aby byl koncept EcoDuo zahrnut do pozitivní sítě pro dlouhá nákladní vozidla v Německu a přeshraniční dopravu v Evropě. Vyzývám politické činitele, aby k tomu připravili cestu. Musíme naléhavě vytvořit rámcové podmínky, které aktivně podpoří přechod na nákladní dopravu šetrnou ke klimatu bez další zátěže. Jedině tak můžeme posílit konkurenceschopnost a inovační sílu Evropy jako místa pro podnikání."
Technický koncept a použití:
(lan)
Foto: VDA