​David Meduna (Raben): Léto je pro kamionovou dopravu náročnější, ale umíme si poradit

​David Meduna (Raben): Léto je pro kamionovou dopravu náročnější, ale umíme si poradit

18.8. - Slunce pálí, dálnice se lesknou teplem a auta s českými, polskými nebo německými značkami míří na jih, za teplem. V létě to jsou především turisté mířící k moři na dovolenou, do Itálie, Chorvatska i vzdálenějšího Řecka. Ale na těch samých trasách se každý den odehrává také jiný druh pohybu. Rozhodný, přesný a klíčový pro to, aby všechno fungovalo. Kamiony se zbožím. Jejich úkolem je dostat české výrobky do zahraničí – včas, bezpečně a spolehlivě, i když podmínky na silnicích nemusí být vždy ideální.

Léto: Zkouška logistiky

Letní sezóna je pro kamionovou dopravu vždy náročnější. Silnice jsou přetížené turisty, některé úseky mají sezónní omezení, přibývá nehod a uzavírek. Zboží ale musí jet dál. Ať už jde o potraviny, komponenty, nebo obalový materiál – na dodání čeká celý obchodní řetězec. „Je pravda, že léto je náročnější, ale my si umíme poradit. Existuje navíc řada řešení, která naši řidiči mohou využívat. Jsou to speciální pruhy pro kamiony, ale také třeba speciální karty na mýto. V Itálii například funguje Telepass, ViaCard a další řešení – řidič díku tomu může projet přes terminál, aniž by se musel zdržovat placením, děje se tak automaticky. Pouze projede pravým pruhem. Platí to i v dalších zemích, jako například ve Španělsku nebo Francii,“ říká David Meduna, manažer celovozové a dokládkové přepravy ve společnosti Raben Logistics Czech & Slovakia.

Není silnice jako silnice

Pravidla, podle kterých se platí mýto, se navíc liší stát od státu. Nebo, jako v případě Itálie, úsek od úseku – cena za km totiž není jednotná, ale liší se v závislosti na tom, kdo daný úsek provozuje. Kromě mýtného se musí řidiči kamionů také vypořádat s různými dopravními předpisy. Není silnice jako silnice, a tak musí zkušený řidič kamionu znát předpisy toho státu, kterým právě projíždí.

Na dlouhých cestách je důležité zázemí

Podmínky na cestách nejsou vždy ideální, v létě se k nim zvláště na jihu přidávají vysoké teploty. Pro dopravní společnosti je proto důležité mít zavedenou rozsáhlou síť skladů a zázemí nejen v zemi, odkud zboží putuje. David Meduna k tomu říká: „Například do Itálie míří zboží z celého Česka, ale máme silné pokrytí na obou stranách, dokonce i na Sicílii, takže můžeme vždy počítat s lokální podporou. Itálie má samozřejmě propojení s dalšími evropskými regiony, takže je dobré mít silné zastoupení i tam.“

Automatizace ano, ale ne bez člověka

Technologie hraje v moderní dopravě zásadní roli – kamiony jsou vybavené GPS, trasy sleduje dispečink v reálném čase, zákazník má přístup k datům o zásilce 24/7, kamiony používají palubní jednotky pro zpětné účtování mýtného. Důvěru ale musíme vkládat do člověka, ne do stroje.

„Převážíme mnoho druhů zboží z různých průmyslových a obchodních odvětví a v široké škále přepravních jednotek. Mimo bezpečného zboží s nenáročným režimem se samozřejmě věnujeme i chlazenému a mraženému zboží stejně jako přepravám v režimu ADR. Zákazník sice může svoji zásilku sledovat přes GPS, ale je na nás, abychom zajistili bezpečnou a rychlou přepravu, komunikovali, vyšli vstříc, našli řešení. Technologií si můžeme pomoci, ale lidský přístup je stále potřebný,“ upozorňuje Meduna, který v technickém a automatizovaném odvětví logistiky zachovává silný důraz na lidský faktor a partnerství.

Efektivita = ekologie

Především na dlouhých trasách je třeba brát ohled na ekologickou a šetrnou dopravu. Dopravní společnosti již dnes mají spoustu alternativ – můžeme zmínit biopalivo HVO100 nebo elektrické tahače. Důležité je ale i to, jak plánují. Jedná-li se o celovozovou přepravu (FTL), kdy je celé auto naloženo jedním nákladem od jednoho zákazníka, nejde o žádný problém. Auto je plně naloženo a může jet. Někdy je ale třeba přepravit menší zásilku, která celé auto zkrátka nezaplní. Dopravní společnosti proto využívají takzvanou dokládkovou přepravu (LTL).

„Celovozová přeprava je ideální pro objemné nebo citlivé zásilky. Díky tomu, že je auto naloženo zbožím od jednoho zákazníka, můžeme naplánovat individuální optimální trasu. Dokládková přeprava je v porovnání s FTL levnější díky sdílené kapacitě a důrazu na to, aby taková zásilka neurazila neúměrně větší vzdálenost než v režimu celovozu. S touto snahou dokládkové zásilky naplánovat co nejefektivněji dochází také ke snižování ekologické stopy.“ dodává David Meduna za Raben.

Cesta zboží, která rozhoduje

A tak zatímco u Jadranu houstne provoz a v oblasti Alp se tvoří kolony, kamiony s českým zbožím dál pravidelně míří za svými zákazníky. Za každou zásilkou stojí nejen technologie a plánování, ale i zkušenosti, důvěra a tým lidí, kteří vědí, jak zvládnout i ty nejnáročnější trasy.

(bar)

Foto: Raben

spinner