Státní fond dopravní infrastruktury

Změna sazby DPH by mohla ohrozit hospodaření fondu

Rozpočet SFDI pro letošní rok byl sestaven jako vyrovnaný, se schválenými příjmy i výdaji ve výši 44 miliard Kč, což je o 1,5 miliardy méně, než předpokládal loňský plán. Jak minulý týden na tiskové konferenci v Praze uvedl ředitel fondu Pavel Švagr, rozpočet v této výši nepovažuje za zcela dostačující, zejména vzhledem k změně sazby DPH na stavební práce od 1. května. Pokud se nepodaří eliminovat vliv zvýšení sazby DPH, bude muset fond přehodnotit věcné a finanční harmonogramy výstavby a v krizových případech některé akce i zastavit, řekl.

Na příjmech fondu se budou podílet výnosy z daní (21,2 miliardy) a dotace ze státního rozpočtu (2,8 miliardy Kč). Zbývající prostředky by měl SFDI získat převodem z Fondu národního majetku. Nedostatečné nebo nerovnoměrné příjmy z FNM Pavel Švagr vedle změny DPH označil za druhé možné riziko pro letošní rok; za další pak považuje přehodnocení plánů na přijetí některých úvěrů na dopravní stavby v rámci reformy veřejných financí. To by se podle jeho názoru mohlo velmi negativně projevit na výstavbě dálnice D8, pražského okruhu, projektů E-roads a 3. a 4. tranzitního železničního koridoru.

V rozpočtu SFDI je letos 750 akcí, mimo jiné se poprvé uvažuje o souběžné výstavbě na šesti různých dálnicích (D1 Vyškov-Mořice, 1,3 miliardy, D3 kolem Tábora, 0,5 miliardy, D5 – obchvat Plzně, 878 miliónů, D8, 760 miliónů, a D11, 800 miliónů Kč; šestá D47 nebude hrazena z rozpočtu fondu). Na výstavbu a modernizaci silnic a dálnic je v rozpočtu určeno celkem 17,265 miliardy (a dalších 8,3 miliardy na jejich údržbu), na výstavbu a údržbu železniční sítě 9,543 miliardy (5,465 na její údržbu a opravy) a na výstavbu a modernizaci vnitrozemských vodních cest 924 miliónů Kč.

Loňský rok Pavel Švagr označil za úspěšný a z hlediska financování klidný. Z FNM loni fond získal 27,8 miliardy Kč, nejvíce v celé své historii. S výdaji 41,3 miliardy Kč byl rozpočet fondu vyčerpán z 82 procent. Na dálniční stavby ovšem ve fondu zůstalo nevyužitých 5,5 miliardy Kč, proto hodlá Pavel Švagr zpřísnit podmínky pro převod nevyčerpaných prostředků, tak aby činil nejvýš 15 procent rozpočtu.

Stavební práce financované ze SFDI vytvářejí podle Pavla Švagra tři procenta HDP a vyznačují se mimořádnými multiplikačními efekty. Milión investovaný do dopravních staveb vytváří tři až pět pracovních míst, přitom 550 tisíc Kč z každého takového miliónu se vrací zpět do státního rozpočtu. Celkem fond v zemi stabilizuje na 150 tisíc pracovních míst, řekl.

Fond dopravy má 35 zaměstnanců, jeho vlastní náklady byly loni asi 33 miliónů Kč.

(spa)

www.sfdi.cz

spinner