10. května 2010

Česká republika dostane z Bruselu peníze jen na páteř české silniční dopravy, kterou má být v roce 2015 spojení z Německa do Polska přes Plzeň, Prahu, Brno a Ostravu. Řada dalších plánovaných silnic nebude dostavěna. Vyplývá to z informací, které se minulý týden objevily na internetu a odkazovaly na materiál s názvem Dopravní sektorová strategie.
Text strategie vypracoval řídící orgán Operačního programu Doprava. Brusel si jej vyžádal s podmínkou, že bez ní nebude české stavby podporovat.
Podle strategie se k současným silničním odbočkám do Liberce, Hradce Králové, Bratislavy a Olomouce nově přiřadí dvě dálnice. První povede z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan a druhá z Hranic na Moravě přes Frýdek-Místek do Polska. K tomu se už podaří dostavět jen kratší úseky, z nichž nejdůležitější bude dvojí napojení Zlínska na dálnici D1. Postaveno bude i několik obchvatů, a to Nymburka, Kolína, Moravských Budějovic, Příboru a Valašského Meziříčí.
V současné době je rozestavěno dvanáct dálnic či rychlostních silnic a do roku 2015 z nich budou dokončeny jen tři. Podle zveřejněných informací nebudou peníze na severní část pražského okruhu ani na dálnici do Českých Budějovic. Rozestavěna údajně zůstane i rychlostní silnice z Prahy do Písku, Karlových Varů a do Chomutova, spojení z Hradce Králové na polskou hranici a do Turnova a rychlostní silnice z Břeclavi přes Uherské Hradiště do Hulína.
Ředitelství silnic a dálnic má letos na nové stavby 45 miliard Kč. Tato částka se za dva roky sníží na polovinu, později klesne na 13 miliard. Po roce 2015, kdy skončí přísun dotací z Bruselu, se stavebníci budou muset spolehnout na dotace ze státního rozpočtu a na část výnosů ze spotřební daně za benzin a z mýtného.
(čtk)