26. května 2005
V letech 2004 až 2012 bude v nových členských zemích Evropské unie nutné do nových lokomotiv a kolejových vozidel pro osobní dopravu investovat kolem 10 miliard €. Tak vysoké finanční nároky si vyžádají vytvoření zcela nových konceptů financování, uvedl minulý týden v Praze výkonný ředitel Společenství evropských železnic (CER) Johannes Ludewig. Johannes Ludewig vystoupil na semináři Evropský železniční průmysl v České republice, který byl jednou z hlavních akcí výroční konference a generálního shromáždění Unie evropského železničního průmyslu (UNIFE). Na organizaci třídenní akce, které se zúčastnili také zástupci předních světových firem železničního průmyslu, se podílela i Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI). Účastníky semináře přivítal předseda UNIFE Philippe Mellier a místopředseda ACRI Libor Lochman. Náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Pecina pak představil koncepci nové průmyslové politiky České republiky, v níž by měly hrát významnou roli horizontální priority podporující záměry jednotlivých sektorů. K horizontálním prioritám bude podle Martina Peciny patřit zvyšování úrovně technické vzdělanosti, podpora výzkumu, malého a středního podnikání a exportu a rozvoj investičních programů. Ministerstvo průmyslu a obchodu chce rovněž klást důraz na činnosti s vysokou přidanou hodnotou, snižování energetické náročnosti a šetrnost k životnímu prostředí. Nový generální ředitel Českých drah Josef Bazala informoval o transformaci Českých drah a plánech společnosti pro nejbližší období. V dálkové dopravě se České dráhy hodlají soustředit na zajišťování spojů s významnými evropskými městy a regiony. Součástí plánu je i příprava nasazení souprav Pendolino. V regionální dopravě dráhy plánují těsnější spolupráci s regiony a vytváření integrovaných dopravních systémů, řekl Josef Bazala. Za podmínky dalšího úspěšného rozvoje Českých drah pak označil kvalitní jízdní řády, infrastrukturu a park kolejových vozidel. V nákladní dopravě budou České dráhy usilovat o udržení podílu na trhu s cílem jeho postupného zvyšování, a to jak v oblasti ucelených vlaků, tak jednotlivých vozových zásilek i kombinované dopravy. Cílem pro nejbližší období je podle Josefa Bazaly vytvoření dceřiné společnosti ČD Cargo. Současně České dráhy připravují také projekty na podporu životního prostředí.
Jan Komárek o české železniční infrastruktuře Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jan Komárek účastníky semináře seznámil se současným stavem železniční infrastruktury v České republice a investičními prioritami při její další výstavbě a modernizaci. Z železničních koridorů je I. a II. koridor již dokončen, u II. koridoru zbývá ještě dobudovat odbočnou větev Přerov – Česká Třebová. V případě III. a IV. koridoru se čeká na rozhodnutí vlády o zajištění finančních prostředků a časovém sledu prací, řekl. Jan Komárek dále vyzdvihl rozsahem mimořádnou stavební akci Nové spojení, které by mělo výrazně zlepšit železniční dopravu v pražské aglomeraci. Stavba by měla být hotova v roce 2010 a vyžádá si devět miliard Kč. Generální ředitel SŽDC připomněl, že loni byl zahájen pilotní projekt GSM-R a letos začaly práce na pilotním projektu ETCS. V plánu je i výstavba spojení Praha – Kladno s odbočkou na ruzyňské letiště, která by se měla stát jedním z prvních projektů spolupráce soukromého a veřejného sektoru (Public-Private-Partnership). Ředitel odboru pozemní dopravy při generálním ředitelství pro dopravu a energetiku (DG TREN) Evropské komise Enrico Grillo Pasquarelli na závěr semináře hovořil o strategii EU na podporu železniční dopravy v nových členských zemích unie. Nové země a jejich železniční společnosti musí mít především připraveny dobré strategické plány, teprve na jejich základě bude možné řešit finanční problémy spojené s modernizací železniční dopravy, zdůraznil. Účastníci konference dostali možnost se v praxi seznámit s fungováním pražského integrovaného systému a některými výrobními podniky. Prohlédli si například nové soupravy metra z produkce koncernu Siemens, jeho výrobní závod ve Zličíně a blíže se seznámili se zabezpečovacím systémem pro metro od společnosti AŽD. (jet)