Dopravní infrastruktura

Vláda schválila dálniční projekt PPP

Vláda na konci června schválila návrh ministerstva dopravy na zadání prvního dálničního projektu financovaného ze soukromých prostředků. Oznámil to mluvčí ministerstva Martin Novák. Úřad nyní začne pracovat na dokumentaci k výběru zhotovitele, který by podle jeho odhadu mohl být znám do konce roku.

Výstavba necelých 19 kilometrů dálnice mezi Bošilcem a Borkem na rozestavěné D3 spojující Prahu s rakouskými hranicemi bude podle odhadů ministerstva dopravy stát kolem pěti miliard Kč. Nebude ji hradit stát, nýbrž soukromý investor, který pak bude od státu dostávat peníze za provozování komunikace. Vlastní stavba nového úseku by podle úřadu měla začít na jaře roku 2014 a měla by trvat dva roky.

„Zahájení plateb koncesionáři (zhotoviteli stavby) započne až v okamžiku zprovoznění daného úseku dálnice,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš. Platby budou kromě investičních nákladů zahrnovat náklady na provoz a údržbu komunikace a jejich výše bude dále záviset na tom, v jaké kvalitě bude zhotovitel silniční úsek udržovat. Konečnou cenu ročních plateb nicméně určí teprve výběrové řízení, pro které bude podle ministerstva nabídková cena jediným zásadním hodnotícím kritériem.

PPP projekty mohou být výhodné, nejsou však všelék

Použití privátních peněz na dostavbu páteřního dálničního spojení je podle ministerstva vhodné hned z několika důvodů. Především umožňuje postavit potřebné komunikace i v době, kdy na to kvůli ekonomické situaci nejsou prostředky ve státním rozpočtu. Zároveň je to příležitost pro stavební společnosti, které se za nynějšího stavebního útlumu potýkají s poklesem počtu zakázek. Pozitivní dopad mají projekty PPP i na výběr firemních daní, což přinese peníze do státního rozpočtu, dodalo ministerstvo.

Podle dřívějšího vyjádření premiéra Petra Nečase však není možné PPP projekty chápat jako jednoduchý všelék na nedostatek peněz pro výstavbu dopravní infrastruktury. Zadáním PPP projektů totiž státu vzniká závazek zhotoviteli dlouhodobě investované prostředky splácet, tedy další mandatorní výdaj. Délka splácení je podle předběžných plánů ministerstva dopravy stanovena na třicet let.

Celá dálnice D3 má měřit 170 kilometrů. Zatím je v provozu asi dvacetikilometrový úsek u Tábora a staví se 25kilometrová část mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí.

(čtk)

spinner