Dopravní infrastruktura

Vláda otevřela cestu k výstavbě strategických staveb

Kabinet premiéra Jana Fischera minulý týden schválil dokument ministerstva pro místní rozvoj Politika územního rozvoje 2008, který vymezuje podmínky pro vznik strategických staveb. Mimo jiné se týká například výstavby dálnice D11 z Hradce Králové ve směru na Jaroměř nebo dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic. Zahrnuje také záměr výstavby paralelní vzletové a přistávací dráhy na letišti Praha-Ruzyně.

Premiér Jan Fischer řekl, že schválený návrh nepředjímá žádná „fatální rozhodnutí“, protože nestanovuje, co a kde postavit. S tím souhlasí i ministr životního prostředí Ladislav Miko. Diskuse o politice územního rozvoje však podle něj nebyla jednoduchá a výsledek je kompromisem. „Rozpory byly velmi početné, bylo jich asi 40,“ řekl Ladislav Miko. V případě klíčových staveb typu kanálu Labe – Odra – Dunaj dohoda umožňuje, aby o nich rozhodly až další vlády.

Impulz pro rozvoj regionů

Jihomoravský hejtman a předseda Asociace krajů ČR Michal Hašek schválení dokumentu přivítal. Označil ho za strategický a důležitý pro rozvoj krajů, zvlášť v době hospodářské krize. „Je tam řada naznačených projektů, a jestliže se začnou realizovat, budou mít jako veřejné investice výrazný protikrizový charakter, pomohou udržet regionální zaměstnanost,“ řekl. Kritizoval zároveň, že dokument neschválila už předcházející vláda. Podle Michala Haška tak neučinila „na základě tlaku Strany zelených na zbytek vládní koalice“. Fischerův kabinet schvalování dokumentu údajně odblokoval.

Dokument je nástrojem územního plánování na celostátní úrovni. Týká se i preventivní ochrany území a obyvatelstva před povodněmi. Politika územního rozvoje by měla být nástrojem pro koordinaci územního plánování krajů a obcí, propojit koncepce a činnost ministerstev a správních úřadů. Bude mít významný vliv i na územní plány krajů a obcí. (čtk)

spinner