Dálnice D8

Ústecký kraj požaduje rychlou dostavbu D8

Ústecký kraj požaduje rychlou dostavbu D8

Zastupitelé Ústeckého kraje vyzvali na počátku května vládu, aby se zasadila o co nejrychlejší dostavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří. Důvodem jsou komplikace, které nedostavěný úsek způsobuje, a neustálé prodlužování termínu jeho dokončení. Hejtmanka Jana Vaňhová uvedla, že výzvu dostane předseda vlády a že od něj očekává rychlou odpověď.

Zdržování stavby dávají zastupitelé za vinu ekologickým organizacím, které napadají různá rozhodnutí týkající se dálnici. „Ekologické organizace podaly řadu dalších žalob proti dálnici D8, a její stavba se tím neúměrně prodražuje,“ tvrdí hejtmanka. Radní Jiří Šulc, který má na starosti dopravu, kritizoval i rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který podle jeho názoru v případě dálnice rozhodoval nesprávně. Uvedl, že pokud by jeho rozhodnutí měla pokračovat, mohla by být dálnice označena i za černou stavbu. Proto jsou potřeba i změny zákonů, řekl.

Nejvyšší správní soud letos v lednu vyhověl kasační stížnosti ekologů, která se týkala sporu o rozhodnutí ministerstva životního prostředí ohledně zásahu do krajinného rázu a vedení dálnice přes chráněnou oblast. Soud v minulosti také dvakrát zrušil rozsudek, jímž Krajský soud v Ústí nad Labem zamítl žalobu ekologů proti územnímu rozhodnutí o umístění stavby dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Ředitelství silnic a dálnic nemá stále všechna povolení na dostavbu úseku, z celkové délky 16,4 kilometru chybějí pro necelé dva kilometry. Dokončení dálnice se tak očekává pravděpodobně až v roce 2012. Na posledním úseku dálnice D8 budou stát tři mimoúrovňové křižovatky, dva tunely a 29 mostů. Náklady na výstavbu se mají podle původního plánu pohybovat kolem 11,7 miliardy Kč. Stavbu realizuje sdružení, jemuž dominují společnosti Eurovia a Metrostav.

(čtk)

spinner