22. ledna 2009
Příštích osm let by se o údržbu a opravy zhruba 9500 kilometrů kolejí na území České republiky měla starat externí firma, případně konsorcium firem. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která je správcem kolejí v majetku státu, se rozhodla vypsat výběrové řízení na externího partnera. Termín pro podání nabídek vyprší 16. března, vítěz by měl být znám do konce června.
Podle generálního ředitele Jana Komárka uvažovala SŽDC o outsourcingu péče o koleje již od roku 2007, kdy tuto činnost převzala od Českých drah. „V minulosti bývalo pravidlem, že se železnice starala úplně o všechno. Nová doba si žádá nové koncepty,“ uvedl Jan Komárek.
Organizace již nyní zadává část prací soukromým firmám, nyní chce však mít pouze jednoho partnera. SŽDC si od toho slibuje vyšší efektivitu práce a úsporu nákladů až 11 procent. „Tu efektivitu vidíme především v tom, že by mělo být více výkonů,“ řekl Jan Komárek.
Jak dále Jan Komárek uvedl, spolupráce s externím partnerem v žádném případě neznamená, že by se SŽDC zbavovala svých pravomocí ve vztahu k železniční infrastruktuře. „To v žádném případě, dále bude působit jako správci železniční sítě, bude dozorovat provádění údržby a oprav a bude rozhodovat o prioritách,“ zdůraznil generální ředitel SŽDC.
Měnit se podle něj nebude ani rozsah prováděných činností, respektive určitě nebude klesat. Externí firma také nedostane žádné peníze navíc oproti nákladům, které SŽDC nyní vydává. „Pracujeme jen s tím, co máme nyní k dispozici,“ řekl Jan Komárek. Roční rozpočet na údržbu a opravy železniční infrastruktury se pohybuje kolem 4,4 miliardy Kč. Jan Komárek také připomněl, že pokud firma nebude plnit své povinnosti, může SŽDC smlouvu ukončit předčasně. V takovém případě budou mít původní zaměstnanci nárok na znovupřijetí u SŽDC.
Na partnera přejdou i zaměstnanci
SŽDC počítá s uzavřením smlouvy na osm let s tím, že k externí firmě přejdou i zhruba čtyři tisícovky současných zaměstnanců SŽDC. „Je to velice citlivá otázka, byla tomu věnovaná prvořadá pozornost,“ řekl dále generální ředitel SŽDC. Vedení organizace podepsalo pod dohledem odstupujícího ministra dopravy Aleše Řebíčka s odbory Memorandum o zachování sociálního smíru, které přecházejícím zaměstnancům zaručí některé jejich dosavadní výhody. Podle podmínek memoranda bude muset firma garantovat nejméně pětiletý pracovní poměr, v případě nedodržení této podmínky vyplatí zaměstnancům nadstandardní finanční kompenzace. Zaměstnancům zůstane například šest týdnů dovolené, jak jim zaručuje nynější kolektivní smlouva, naopak přijdou o režijní jízdenky.
Tomáš Johánek