9. listopadu 2009
Nejméně polovina z třiceti velkých dopravních staveb v České republice se staví zbytečně. Minulý týden to uvedl server Aktuálně.cz s odkazem na výsledky studie, kterou zadali společně čeští a evropští úředníci. Podle ní existuje 15 až 20 silnic a dálnic, které by se státu vyplatily víc. Analýzu dopravních investic zadali experti ze Společného řídicího výboru, který bude rozhodovat o revizi evropských dotací do českých silnic.
Analýza hodnotila potřebnost dálnic podle řady kritérií, především podle dopravního významu pro Evropu, republiku a region, přihlížela také k nehodovosti, ekologickým parametrům a ceně. Studie potvrzuje analýzu, kterou v roce 2005 pro ministerstvo dopravy připravila poradenská společnost Mott & MacDonald. Současná studie je detailnější a odhaluje další chyby v ministerských plánech.
Nejdůležitější je D11 a pražský okruh
Nejpotřebnější stavbou je dokončení dálnice D11 před Hradcem Králové a propojení pražského okruhu s rychlostní silnicí R6 ve směru na Karlovy Vary. Tyto dálnice se skutečně staví. Stejně důležitý je obchvat Jablunkova na silnici I. třídy mezi Třincem a Žilinou, anebo spojení Frýdku-Místku s Bělotínem u Hranic na Moravě. Tady se však stavba odkládá. Investuje se údajně do relativně nedůležitých silnic R6 mezi Karlovými Vary a Chebem, nebo do R7 mezi Prahou do Chomutovem, kde se neočekává provoz nad 15 tisíc aut denně. Přitom stát ignoruje mnohem důležitější dopravní tahy jako například napojení Zlína na dálnici D1, nebo cestu z Brna na sever do Boskovic.
Nedomyšlenost dopravní politiky podle studie dokazuje spojení Prahy s Českými Budějovicemi. Podle expertů je spojení rychlostní silnicí R4 přes Příbram a Písek nej-méně vhodnou rychlostní silnicí, přesto se staví. Naopak mnohem víc se vyplatí dálnice přes Benešov a Tábor, staví se však její méně důležitá část mezi Táborem a Českými Budějovicemi. Tvůrci analýzy ovšem připouštějí, že ve středočeském úseku brání stavbě připomínky ochránců životního prostředí.
Studie ukazuje na nutnost výstavby R35
Absurditou je případ dálnice D1, jediného silničního spojení Čech a Moravy. Studie vysoko hodnotí její alternativu R35, která propojí Hradec Králové s Olomoucí. Její příprava však vázne. Zcela průměrnou známku naopak obdrželo rozšíření dálnice D1, i když se hodnotil frekventovaný úsek mezi Kývalkou a Brnem. Rozšíření na tři pruhy nedávno oznámil ministr dopravy Gustáv Slamečka.
Pokud vláda pod tlakem společného řídícího výboru změní plán investic, může napravit už jen minimum dosavadních chyb a přehmatů. Ještě v roce 2005 bylo možné řadu zbytečných staveb zrušit a podle doporučení Mott & MacDonald začít ty potřebné. Exministři dopravy Milan Šimonovský a Aleš Řebíček však shodili starší studii pod stůl a mezitím se všechny méně důležité silnice rozestavěly. Jejich přerušením by podle nové studie vznikly významné finanční ztráty.
Ztráty ovšem vzniknou v každém případě, protože se staví do značné míry zbytečně a také u nepotřebných silnic se musí platit za údržbu. Jen v rozpočtu na příští rok se na údržbu dává 18 miliard Kč, o sedm miliard víc, než letos, kdy se opravy zanedbávaly.
(čtk)