Milan Chovanec

Stínový ministr varuje před zrušením fondu dopravy

Stínový ministr varuje před zrušením fondu dopravy

Stínový ministr dopravy za ČSSD a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec se obává dalšího negativního vývoje v oboru dopravy. Na setkání s novináři minulý týden podrobil kritice zamýšlenou transformaci Ředitelství silnic a dálnic i další připravovaná opatření ministerstva dopravy. Požaduje, aby stát posílil dohled nad infrastrukturními projekty.

„V resortu dopravy jsme svědky nevratných kroků, které směřují ke kolapsu celého systému. Nápadem na transformaci ŘSD počínaje a návrhem na zrušení SFDI konče. Vzhledem k tomu, že je dnes prakticky jisté, že se nepodaří vyčerpat v rámci evropského operačního programu Doprava desítky miliard Kč, lze konstatovat, že v dopravní politice tato vláda zcela selhala,“ prohlásil Milan Chovanec.

Za „nesmyslnou a neefektivní“ označil stínový ministr a plzeňský hejtman „soustavnou a dlouhodobou snahu ministra financí Miroslava Kalouska zrušit Státní fond dopravní infrastruktury“. Milan Chovanec se obává, že by se tak rozbil fungující systém financování dopravní infrastruktury. Hrozí podle něj i to, že v důsledku zrušení jednotných pravidel financování dojde k rozmělnění řídících, a zejména pak kontrolních mechanismů.

Doprava rozvíjí regiony

Nejednotná pravidla by podle stínového ministra neúměrně zvýšila korupční potenciál, kromě toho by se zhoršily i možnosti veřejné a transparentní kontroly všech dopravních zakázek. „Chápu snahu o šetření, ale toho nedosáhneme tím, že zrušíme klíčovou instituci pro financování dopravní infrastruktury. Stav domácích silnic a železnic je stále žalostnější a částka, kterou dostává SFDI a potažmo celý resort dopravy ze státního rozpočtu, rok od roku klesá. Rozvoj dopravy přitom přispívá ke snižování nezaměstnanosti a rozvoji ekonomiky regionů a tím celého státu. To se projevuje například u inkasa daní a nárůstu plateb DPH od jednotlivých firem,“ řekl Milan Chovanec.

Čerpání z evropských fondů je ohroženo

Za nepromyšlený v tomto kontextu pokládá Milan Chovanec návrh ministra dopravy Pavla Dobeše transformovat Ředitelství silnic a dálnic, který ministerstvu prakticky znemožní ovlivňovat priority výstavby a údržby dopravní infrastruktury.

„Obávám se, že jediným důvodem tohoto nápadu je dostat ŘSD mimo státní rozpočet a nekontrolovaně je zadlužit. Může se tak vrátit doba ministra Řebíčka, kdy se dopředu vysoutěží zakázky, aniž by se někdo vůbec bavil o tom, co se má stavět a kdo to zaplatí,“ řekl Milan Chovanec. „Pravidla pro čerpání evropských peněz jsou navíc už nastavena a Bruselem schválena. Změna právní formy jednoho z hlavních příjemců je rizikem, které může nejen zpozdit, ale především vážně ohrozit další čerpání,“ zdůraznil.

Samotná transformace představuje podle stínového ministra dopravy za ČSSD tak náročný proces, že by při současné personální situaci ŘSD mohla paralyzovat investorskou činnost celé organizace. Postupně se tak začíná naplňovat krizový scénář, kdy budou pozastavovány prioritní dopravní projekty kofinancované z Evropské unie a dále pak i stavby financované z národních zdrojů, řekl.

Výnos daně zpět do dopravy

Financování dopravní infrastruktury je podle Milana Chovance třeba řešit komplexně. „Moje vize je nastartovat systém, v němž by se prostředky, které doprava vytvoří, zase zpět do tohoto resortu vracely. Příkladem je spotřební daň, která přinese státní pokladně ročně přibližně 80 miliard Kč, a v drtivé míře ji vytvářejí právě uživatelé našich dopravních cest. Dnes putuje do SFDI 9,1 procenta z této daně. Myslím si, že je reálné hovořit o požadovaném podílu na této spotřební dani ve výši 40 procent. Nemuselo by se jednat o skokové zvýšení, ale o postupné navyšování částky o 10 až 15 procent ročně. Hovořím tak o zavedení prin-cipu uživatel platí. Ten, kdo užívá infrastrukturu, musí zároveň přispívat na její obnovu,“ dodal Milan Chovanec.

Podle stínového ministra dopravy je třeba klást důraz na systémové plánování výstavby infrastruktury a posílit kontrolní mechanismy. Měla by také vzniknout kancelář hlavního projektanta, která by dohlížela na přiměřenost dopravních projektů, aby odpovídaly skutečným potřebám.

(pat)

spinner