12. srpna 2004
Česká republika si od Evropské investiční banky (EIB) půjčí peníze na výstavbu důležitých silničních komunikací. Vláda na konci července schválila půjčku ve výši 10 miliard Kč na financování jihozápadní části dálničního obchvatu kolem Prahy. Horní komora českého parlamentu, Senát, krátce nato podpořila návrh příslušného zákona, který počítá s úvěrem od EIB ve výši 12 miliard Kč na dostavbu dálnice D8 z Trmic na česko-německé hranice.
Dálniční okruh kolem Prahy je strategickou komunikací, jejíž dokončení by mělo ulevit vnitřnímu pražskému okruhu, zejména pak Jižní spojce a Barrandovskému mostu. O jeho výstavbě se mluví již řadu let, spory zejména s ekology však zahájení stavby dosud oddalují. Posledním termínem, kdy by se mělo začít stavět, je začátek příštího roku. Ani tento termín však nemusí být konečný, neboť podle Ředitelství silnic a dálnic na projekt stále neexistuje stavební povolení.
Dokončení této části okruhu mezi Slivencem a Jesenicí včetně obchvatu Jesenice se plánuje v roce 2008. Celý okruh kolem Prahy dlouhý více než 70 kilometrů by pak mohl být hotov v roce 2010. Zástupci státu i krajské a pražské samosprávy podepsali nedávno memorandum, které má zrychlit zejména předprojektovou přípravu jednotlivých staveb. Na přípravu stavby má také dohlížet stálá pracovní skupina.
Úvěr přijde na miliardy
Výstavba přibližně 18kilometrového úseku okruhu by měla stát zhruba 20 miliard Kč. Polovinu poskytne prostřednictvím úvěru EIB, polovinu pak Státní fond dopravní infrastruktury. Podle ministra financí Bohuslava Sobotky bude vláda úvěr splácet od roku 2011 do roku 2029 přibližně půl miliardou Kč ročně. Ministerstvo financí odhaduje, že na úrocích stát zaplatí asi 5,7 až 6,3 miliar-dy Kč. „Ve srovnání s jinými mezinárodními bankami jsou úvěry z EIB nejlevnější a vedle úroků si banka dosud neúčtovala žádné zvláštní poplatky,“ tvrdí Radek Němeček z ministerstva financí.
Další půjčka ve výši 12 miliard Kč má pokrýt přibližně 60 procent výdajů na dostavbu úseku mezi Trmicemi a státní hranicí na trase dálnice D8. Tato dálnice je součástí transevropského koridoru a její dokončení bylo jednou z hlavních priorit odstupující vlády premiéra Vladimíra Špidly v oblasti rozvoje dopravní infrastruktury. Vzhledem k mezinárodním závazkům nelze očekávat, že by nová vláda pod vedením premiéra Stanislava Grosse na těchto prioritách něco měnila. Celková délka dálnice D8 bude 92 kilometrů, úsek mezi Trmicemi a státní hranicí měří 23,3 kilometru. Úvěr by měl být splatný do konce roku 2031.
Další úvěr na D47?
Podle ministra dopravy Milana Šimonovského zatím bývalá vláda rozhodla o tom, že si ČR od EIB půjčí pouze na obchvat Prahy a dokončení dálnice D47. Nový viceprezident EIB a bývalý český ministr financí Ivan Pilip však před několika týdny jednal s ministrem financí Bohuslavem Sobotkou i o případném úvěru ve výši zhruba 10 miliard Kč na financování výstavby části dálnice D47 vedoucí z Lipníku nad Bečvou na hranici s Polskem. Konkrétně by mělo jít o financování úseku z Lipníka do Bílovce. Ministerstvo dopravy ani ministerstvo financí však zatím nechtějí k těmto plánům říci něco konkrétního s tím, že je to věcí dalšího jednání. Podle původních plánů měl výstavbu dálnice D47 financovat výhradně státní rozpočet.
Tomáš Johánek