13. března 2003
Společnost Skanska CZ potvrdila i v loňském roce s tržním podílem 8,6 procenta své vedoucí postavení na českém stavebním trhu. Meziroční pokles tržeb na 23,9 miliardy Kč vyvážil nárůst čistého zisku na 718 miliónů Kč. „Přizpůsobili jsme se trhu a díky restrukturalizacím se nám podařilo výrazně snížit provozní náklady. Pokles tržeb tak vnímáme v kontextu s nárůstem zisku i produktivity práce, což je pro nás neméně důležitý ukazatel,“ komentoval na konci února roční výsledky skupiny předseda představenstva a generální ředitel Skanska CZ Zdeněk Burda.
Na výsledky českého člena pátého největšího uskupení stavebních firem na světě měl vliv vývoj na tuzemském stavebním trhu. Skanska loni v ČR, podobně jako ostatní stavební firmy, zaznamenala například pokles objemu nebytových inženýrských a průmyslových staveb, ale naopak nárůst objemu bytových staveb. „Dopravní stavby loni stagnovaly,“ řekl Zdeněk Burda.
Nejpodstatnější událostí loňského roku byla pro společnost reorganizace spojená se sjednocením jména Skanska v celé skupině. V rámci reorganizace převzala jméno Skanska na začátku letošního roku i akciová společnost Železniční stavitelství Praha – nově Skanska ŽS (viz DN 05/03). Dopravní služby loni Skanska soustředila do své moravské dopravní divize.
S reorganizací největšího stavebního podniku v ČR (z hlediska obratu je druhý Metrostav, Železniční stavitelství Brno až páté) souviselo i korektní vypořádání všech minoritních akcionářů a implementace systémů řízení koncernu Skanska. Během roku se snížil počet zaměstnanců skupiny o 800 při současném nárůstu provozního zisku o 17 procent.
„V následujícím období se chceme zaměřit na efektivnost, kvalitu a trvale udržitelný rozvoj,“ řekl k tomu místopředseda představenstva a finanční ředitel Skanska CZ Miroslav Tvrdý. Za nejdůležitější úkoly skupiny Skanska v ČR a SR v letošním roce označil posilování regionálních aktivit a výrazné rozšíření aktivit na Slovensku.
Limitující je nedostatek prostředků v SFDI
„Vzhledem k nepříznivému vývoji makroekonomických indikátorů pro letošní rok v rozporu s ostatními prognózami předpokládám stagnaci nebo mírný pokles trhu,“ řekl Zdeněk Burda s tím, že obor negativně ovlivní nedostatek prostředků v SFDI. Pozitivním impulzem bude naopak zahájení výstavby nového terminálu na letišti v Praze-Ruzyni. Pro vlastní společnost bude největší výzvu představovat výstavba hokejové haly Sazka v Praze, která má v příštím roce sloužit hokejovému šampionátu. Smlouvu na stavební část haly podepsali představitelé Skanska CZ na konci února.
Skanska CZ je podle Zdeňka Burdy připravena se i v České republice podílet na případných B.O.T. projektech typu výstavby dálncie D47. Zvláštní divize skupiny pro tyto projekty využívá volného mezinárodního kapitálu při výstavbě v několika zemích, například ve Velké Británii. Orientuje se přitom především na projekty silničního stavitelství. „Naše diskuse se státem bude v tomto směru zcela jistě eskalovat,“ řekl Zdeněk Burda.
Luboš Spálovský