16. srpna 2015

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) prochází nejen v souvislosti se schválením nového evropského Operačního programu Doprava 2 poměrně klíčovými změnami. Jednak se rozšíří portfolio staveb, které lze prostřednictvím tohoto fondu financovat, a dále se posílí i jeho kontrolní pravomoci. Nejen na nastávající změny jsme se zeptali nového ředitele SFDI Ing. Zbyňka Hořelici.
„S jakým rozpočtem hospodaří Státní fond dopravní infrastruktury v letošním roce?“
„Schválený rozpočet činil něco přes 94 miliard Kč s tím, že dochází k průběžným rozpočtovým změnám podle toho, jak jsou postupně zařazované jednotlivé akce. Vzhledem k tomu, že letošní rok je posledním rokem, kdy je možné čerpat prostředky z Operačního programu Doprava pro období 2007 až 2013, máme k dispozici relativně velký objem finančních prostředků právě z tohoto programu a máme velký zájem na tom, aby se maximum finančních prostředků skutečně vyčerpalo. V rozpočtu tak máme přes 36 miliard Kč z evropských zdrojů. Ve srovnání s předchozím obdobím probíhá letos rekordní čerpání prostředků, tlak na Ředitelství silnic a dálnic a na Správu železniční dopravní cesty, tedy dva největší příjemce evropských dotací, aby se vyčerpalo maximum prostředků, je značný. I když vše se bohužel vyčerpat zřejmě nepodaří.“
„Dá se nyní říci, kolik peněz se nepovede vyčerpat a proč?“
„Momentální odhad hovoří o částce kolem deseti miliard korun z evropských peněz. Důvodem jsou především průtahy s čerpáním peněz v minulých letech, zejména pak problémy s přípravou staveb.“
„Není žádným tajemstvím, že zejména ŘSD mělo potíže s čerpáním peněz. Podařilo se je vyřešit a urychlit čerpání peněz?“
„Situace u ŘSD se postupně lepší, pravdou ale je, že zejména prostředky určené na výstavbu silnic nebudou zcela vyčerpány. U železničních staveb je situace výrazně lepší.“
„Jaké jsou klíčové projekty, které se letos realizují s využitím evropských peněz?
„Byla zahájena především výstavba dalšího úseku D1 u Přerova, potom to jsou další úseky dálnice D3 směrem na České Budějovice a pak to jsou další stavby na silnicích I. třídy, zejména pokračování výstavby silnice I/11 Nebory – Oldřichovice – Bystřice a Ostrava Prodloužená Rudná, dostavba estakády u Opatovic a výstavba úseku R6 mezi Lubencem a Bošovem. Celá řada staveb se realizuje na železnici, tam jsou klíčové investice zejména na třetím a čtvrtém železničním koridoru, Modernizace trati Rokycany – Plzeň, probíhá modernizace železničních uzlů Olomouc a Plzeň či modernizace trati Praha-Smíchov – Rudná – Beroun. To jsou všechno akce, kde rozpočet přesahuje miliardu korun.“
„Jaká jsou podle vás největší rizika čerpání peněz pro dopravní stavby? Často se mluví o nedokonalé legislativě, ale je to pouze ona?“
„Ano, je to zejména nedokonalá legislativa a dále zdlouhavý proces přípravy jednotlivých akcí, kdy se investoři musí vypořádat s výkupem pozemků, územním a stavebním řízením. V neposlední řadě je to i samotný proces výběrových řízení, kdy velmi často dochází k odvolání a projednání stížností u antimonopolního úřadu, což celý proces opět zdržuje. To platilo zejména v době, kdy bylo málo zakázek. Dnes je vidět, že zakázek je více a jednotlivé kapacity začínají být naplněny. Zejména na železnici je trendem to, že navrhované ceny neklesají i poměrně hluboko pod plánované náklady, a naopak už i mírně přesahují předpokládané ceny.“
„S jakým rozpočtem budete hospodařit v příštím roce, podaří se splnit slib ministra dopravy a navýšit původně stanovený rámec?“
„Původní rámec národních zdrojů, které jsme dostali od ministerstva financí, byl 44 miliard Kč s tím, že jsme si udělali odhady a predikce a vyšlo nám, že nejsme schopni pokrýt veškeré potřeby sektoru dopravy, které bychom pokrýt potřebovali. Po jednání ministra dopravy a financí došlo k navýšení prostředků celkem o tři miliardy korun pro SFDI na rok 2016 a po zapojení předpokládaných zůstatků budeme disponovat celkem 49,2 miliardy korun. Vzhledem k tomu, že byla v minulosti příprava projektů omezovaná, tak to dopadlo tak, že v roce 2015 nejsou připraveny všechny projekty a nejsme schopni peníze čerpat v tom čase, v jakém potřebujeme. Tyto prostředky nám umožní pokrýt jak mandatorní výdaje, tak veškeré investiční akce na síti, které budou pokračovat z letošního roku. Částečně budeme mít i prostředky na zahájení nových akcí spolufinancovaných ze zdrojů EU, které jsou připraveny. Momentálně jde zejména o akce, které budou financovány z nového komunitárního programu CEF, tady by měly být peníze zajištěny, něco málo se nám podaří zahájit i za podpory OPD 2. Jednání o možnosti dalšího navýšení prostředků pro SFDI budou dále vedena s ministerstvem financí a doufám, že se nám podaří pokrýt potřeby pro zahájení dalších nových staveb v roce 2016“
„Máte představu o tom, jaké projekty v příštím roce zahájíte?“
„U těch velkých projektů se bude jednat zejména o projekty financované z programu CEF, které byly či budou schváleny Evropskou komisí. Mělo by se jednat například o optimalizaci tratě Praha-Vysočany – Lysá nad Labem druhá stavba, vybudování systému ETCS na tratích Kralupy nad Vltavou – Praha – Kolín, respektive Přelouč – Česká Třebová, optimalizaci tratě Praha-hl. n. – Praha-Hostivař. Z programu CEF lze financovat prakticky výhradně pouze projekty na železnici. S pomocí finančních prostředků z programu OPD 2 bychom chtěli zahájit výstavbu silnice I/68 Třanovice – Nebory, která navazuje na I/11. Pak je tam řada dalších silnic, které by bylo možné začít stavět, ale na ně zatím nemáme peníze. Ministerstvo financí ale přislíbilo, že se povedou další jednání o možnosti navýšení finančních prostředků pro fond dopravy.“ „Pokud říkáte, že máte na příští rok k dispozici zhruba necelých 50 miliard Kč z národních zdrojů, kolik to bude se započtením evropských peněz?“
„Budeme mít k dispozici 800 milionů korun z programu CEF a přibližně 11 miliard z OPD 2, dohromady by to tedy mělo být kolem 61 miliard Kč.“
„Když už mluvíme o programu OPD 2, v čem je jiný oproti svému předchůdci z let 2007 až 2013?“
„Především jsou do něj zařazeny nové oblasti podpory. Pro nás jako pro fond s tímto programem také vznikly nové povinnosti a nové pravomoci. Budeme nyní dělat supervize jak projektových dokumentací staveb, na které se bude žádat o dotaci z evropských fondů, tak potom i samotných staveb. Dosud to zajišťoval řídicí orgán – ministerstvo dopravy s využitím externích firem, nyní to budeme dělat my. Snažíme se nyní vybudovat oddělení supervizorů tak, aby bylo v krátké době připraveno plně plnit své úkoly. Supervizi projektových dokumentací již provádíme a začínáme provádět i supervize staveb. V současné době se projednává novela zákona o SFDI, která rozšiřuje to, na co lze použít finanční prostředky z fondu dopravy. To souvisí právě s programem OPD 2. Státní fond tak bude nově financovat například výstavbu veřejných multimodálních překladišť, budeme poskytovat podporu i na výstavbu a modernizaci všech kolejových drah s výjimkou lanovek, tedy jak metra, tak tramvajových či trolejbusových tratí. Budeme také financovat modernizaci místních komunikací v místě, kde se kříží s další financovatelnou infrastrukturou – to jsou třeba nadjezdy nad dálnicemi či železničními tratěmi. V neposlední řadě budeme financovat nákup palubních jednotek ERTMS pro drážní vozidla.“
„Znamená to, že všechny evropské peníze z OPD 2 a CEF půjdou nyní přes váš fond?“
„Úplně všechny ne, jsou tam ještě specifické cíle, které jsou zaměřeny na dopravní infrastrukturu či na vozidla, a půjdou přímo přes ministerstvo dopravy. Ale většina prostředků bude proplácena SFDI.“
„Pokud se vrátím k rozpočtu fondu, daří se naplňovat příjmovou stránku, jsou někde výpadky?“
„V současné době se nám celkem daří příjmy naplňovat podle plánu, a to jak výnosy z mýta či dálničních kuponů, tak podílem na některých daních.“
„Čas od času se objevují snahy najít nové zdroje pro fond dopravy. Je v současné době aktuální třeba zvýšení podílu na výnosu spotřební daně?“
„Samozřejmě se diskutuje o možnosti navýšit příjem ze spotřební daně, abychom nebyli tolik závislí na dotaci ze státního rozpočtu a mohli lépe predikovat příjmy. Není mi známo, že by konkrétní návrh v současné době byl projednáván.“
„Nejvyšší kontrolní úřad nedávno zveřejnil závěry kontroly na SFDI, které poukázaly na určité nedostatky v konzultačních, poradenských a právních službách najímaných SFDI. Můžete na to reagovat?“
„Chtěl bych především zdůraznit, že NKÚ nekonstatoval žádné porušení zákona. Nedostatky zjištěné NKÚ v konzultačních, poradenských a právních službách najímaných SFDI byly z doby, kdy SFDI měl pouze dva právníky na celou agendu fondu, a přitom bylo nutné rychle reagovat na požadavky související především s realizací nově zaváděných typů kontrol poskytovaných prostředků. Postupy z těchto kontrol byly dále využívány v dalších letech samotnými zaměstnanci SFDI. Nebyl to žádný neobvyklý postup. Je běžnou a dobrou praxí, používanou ve všech institucích a i soukromých společnostech, že pro nárazovou vysoce odbornou činnost jsou najímáni specialisté. Interní právníci v takto omezeném počtu nemohou být automaticky specialisté ve všech oblastech práva. V současné době jsme nabrali další právníky a zvládáme agendu kontrol vlastními silami. Pokud by byly v budoucnu opět nárazové kontroly většího rozsahu, nevylučuji, že budeme muset opět angažovat i externí právníky.“
„Budete zvyšovat počet zaměstnanců fondu ve vztahu k novým povinnostem souvisejícím s OPD 2?“
„Fond v letošním roce už nabral nějaké posily s ohledem na to, že je to poslední rok čerpání peněz z OPD a musí se zrealizovat obrovský objem finančních prostředků. V průběhu roku je čerpání vyšší než v minulém roce, ovšem největší boom očekáváme na konci roku. Po zvládnutí náporu na konci roku nové zaměstnance využijeme na plnění nových úkolů SFDI zejména spojených s realizací OPD 2.“
„Vy sami jako fond provádíte také samotnou kontrolu staveb. Kde jsou největší nedostatky?“
„Největší nedostatky jsou zejména ve změnách během výstavby, které nastávají v průběhu staveb. Tady se projevuje podceněná, případně nekvalitní příprava staveb.“ „Oficiálně jste ředitelem fondu dopravy teprve pár týdnů, na fondu ale působíte již několik let. S jakými ambicemi jste se ujal nové funkce, kam chcete fond směřovat?“ „Já jsem na fondu od roku 2008, jako náměstek jsem zde působil od roku 2011, byl jsem statutárním zástupcem ředitele fondu. Po odchodu pana ředitele Tomáše Čočka na ministerstvo dopravy jsem byl pověřen řízením fondu a následně jsem uspěl ve výběrovém řízení na nového ředitele. Pokud jde o další vývoj fondu, byl bych rád, abychom ho posunuli dál, než je v současné době, to znamená, abychom řádně vykonávali roli zprostředkujícího subjektu OPD 2, abychom hráli významnou roli v nových možnostech financování staveb, jako například formou PPP projektů. Zároveň bychom se chtěli angažovat v možnosti využití nových finančních nástrojů.“
„Pokud jste zmínil projekty PPP, kam se posunula příprava pilotního projektu PPP, konkrétně výstavba dalších úseků R4, o které hovořil na jaře ministr dopravy?“
„Pokud jde o R4, byl vybrán zpracovatel studie proveditelnosti, na jejím základě bude připraven materiál pro jednání vlády. My věříme, že vláda schválí tento plán a dojde skutečně k jeho realizaci. V současné době pracujeme společně s ministerstvem dopravy na přípravě výběrového řízení na poradce. Spolupráce v rámci PPP projektu by se měla týkat celé nedostavěné R4 a uvažujeme i o možnosti touto formou spravovat již existující úseky.
Tomáš Johánek