ŘSD

ŘSD zrušilo problematické veřejné zakázky

ŘSD zrušilo problematické veřejné zakázky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) minulý týden po dohodě s Ministerstvem dopravy ČR zrušilo většinu vyhlášených veřejných zakázek na projekční práce a inženýrskou činnost. Z pohledu ministerstva dopravy bylo podle Andrey Kolaříkové z jeho tiskového oddělení zrušení zakázek nutné primárně kvůli tomu, jakým způsobem byly vypsány. Součástí zakázek totiž byly balíky služeb na vypracování dokumentace pro územní rozhodnutí, stavební povolení, zadání staveb, dozor stavby a dalších činností. Podle názoru ministerstva se musí jednotlivé etapy schvalovat postupně.

ŘSD k 11. červnu zrušilo 34 z 38 sporných tendrů spojených s přípravou (pět rámcových smluv a 29 projekčních prací). Čtyři veřejné zakázky u staveb dálnice D3 a rychlostní silnice R35 ponechalo v procesu výběrového řízení.

S „balíky“ projektů nejsou žádné zkušenosti

Řada zrušených veřejných zakázek obsahovala projekční práce a inženýrskou činnost již od dokumentace k územnímu řízení až po ukončení stavby, a to včetně majetkoprávní přípravy. Před vydáním územního rozhodnutí přitom není pro stát ani pro uchazeče možné objektivně předvídat a ocenit rozsah budoucích prací. Hrozilo tak, že by vysoutěžená cena byla podstatně vyšší, než kdyby byly jednotlivé stupně soutěženy postupně, uvedla mluvčí.

Problémem všech zrušených zadávacích řízení je skutečnost, že s vypisováním „balíků“ projektových a inženýrských prací není v České republice žádná zkušenost. Ministerstvu dopravy vadí i to, že je o nich ŘSD předem neinformovalo, takže úřad neměl možnost se k nim vyjád-řit. Jelikož na sebe projektové a inženýrské práce postupně navazují, není možné bez odsouhlasení předchozího stupně projektové dokumentace a vydání příslušného správního rozhodnutí (územní rozhodnutí, stavební povolení) seriózně pokračovat stupněm následujícím, uvedl úřad.

Ministerstvo si uvědomovalo i riziko nepokrytí vysoutěžených prací z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a vzniku závazku na mnoho let dopředu bez potřebné flexibility při zajišťování investorské přípravy. Jako problematické se mu jevily také vymezené předměty zakázek a požadované kvalifikační předpoklady, které omezovaly okruh možných potenciálních dodavatelů, uvedlo ministerstvo.

Stavby pozastaveny nejsou

„Zrušením zadávacích řízení na projekční práce a inženýrskou činnost nedochází v žádném případě k poza-stavení přípravy daných staveb. Zadávací dokumentace u těchto staveb bude přepracována a zakázky budou vypsány pro aktuálně potřebné a logické stupně projektové a inženýrské činnosti v otevřeném jednokolovém řízení,“ zdůraznil ministr Pavel Dobeš.

Ministerstvo dopravy se rozhodlo umožnit dokončení čtyř vybraných zadávacích řízení u vysoce prioritních staveb, u nichž je vydáno územní rozhodnutí. Vedla je k tomu zejména skutečnost, že se jedná o klíčové stavby z hlediska zahájení čerpání nového operačního programu a dopravních potřeb státu.

„U všech čtyř projektů bude prověřena možnost sloučení některých částí projektových dokumentací, přičemž bude snaha eliminovat výrazná rizika plynoucí z rozsahu předmětu plnění těchto zadávacích řízení před vyhlášením druhého kola, a to úpravou návrhové smluvní dokumentace,“ uvedl úřad. Jedná se o stavby: R35 Opatovice nad Labem – Časy, R35 Časy – Ostrov, D3 0310/I Úsilné – Hodějovice a D3 0310/II Hodějovice – Třebonín.

(lan) www.mdcr.cz

spinner