Ředitelství silnic a dálnic

ŘSD začne při přidělování zakázek využívat cenové normy

Ředitelství silnic a dálnic začne letos při výběrových řízeních na stavby silnic a dálnic používat cenové normy. Normy vypracovali odborníci z ČVUT a určují hranice, v nichž by se měla pohybovat cena jednotlivých částí stavby, oznámil na počátku února generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

ŘSD ročně do výstavby komunikací investuje přes 40 miliard Kč. O ceně staveb bude sice podle Alfreda Brunclíka nadále rozhodovat soutěž, ale normy pomohou odhalit přílišné cenové výkyvy. Určují například limity pro stavbu mostů, tunelů a dalších dálničních prvků. „Indikativní hodnota by měla ukazovat, zda v případě té stavby jsou nějaké výrazné anomálie, a my se budeme ptát, kde se ty anomálie berou,“ řekl ředitel k tomu, jak se budou cenové nabídky stavebních firem nově hodnotit.

S normami bude podle něj jednodušší nabízenou cenu zpochybnit; na druhou stranu se budou stavby lépe plánovat. Vypracováním „souboru normativů“ pověřilo na jaře skupinu odborníků ministerstvo dopravy kvůli neshodám ohledně ceny českých dálnic. Výsledky jsou již k dispozici a první tendr podle nových norem vypíše ŘSD v nejbližších dnech.

Podle studie ČVUT se cena kilometru české dálnice pohybuje od 180 milionů do 340 milionů Kč. To je však pouze základní cena, v níž nejsou započteny například náklady na výkup pozemků, napojení na vedlejší silnice, geologické vlivy nebo potíže při zakládání mostů. Celková cena se tak může vyšplhat až na jednu miliardu Kč.

Alfred Brunclík: České dálnice se nestaví dráž

ŘSD se poslední dobou stalo terčem kritiky médií, podle nichž jsou české dálnice až čtyřikrát dražší než například německé. Objevily se i spekulace o kartelové dohodě stavebních firem, které by mohly ceny stavebních prací významně zvyšovat. Alfred Brunclík takovou kritiku odmítá. Mezinárodní srovnání má podle něj potřebnou vypovídací hodnotu jen při srovnávání velkého statistického vzorku a bere-li se v úvahu například inflace, DPH nebo náročnost terénu.

Podle vlastní analýzy, kterou si nechalo Ředitelství silnic a dálnic zpracovat, se velké dálniční mosty v České republice stavějí o 14 procent levněji než v Německu, naopak kilometr raženého tunelu je v ČR o 27 procent dražší než u západních sousedů. Celkově jsou ovšem podle Alfreda Brunclíka náklady na výstavbu dálnic v České republice na úrovni 74 procent průměru Evropské unie.

Letos s rozpočtem 52,5 miliardy Kč

Ředitelství silnic a dálnic je státní investorská organizace, která spadá pod ministerstvo dopravy. Její letošní rozpočet je s 52,5 miliardy Kč o šest miliard vyšší než loni. Za navýšením jsou evropské peníze z operačního programu Doprava. Celkem by v letech 2007 až 2013 mělo ŘSD z evropských fondů dostat 75 miliard Kč.

(čtk)

spinner