SFDI

Rozpočet fondu klesne o třetinu na 61,3 miliardy Kč

Rozpočet fondu klesne o třetinu na 61,3 miliardy Kč

Vláda schválila minulý týden rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok s výdaji 61,3 miliardy Kč, což je o 36 procent méně než v letošním roce. Rozpočet mimo jiné počítá se zvýšením mýtného od příštího roku o čtvrtinu. Na tiskové konferenci po jednání vlády to řekl ministr dopravy Vít Bárta.

Ministr dopravy zároveň dostal od vlády úkol vypracovat do konce roku seznam stovky staveb, kde budou projekty seřazeny podle potřebnosti. Jak uvedl premiér Petr Nečas, seznam bude rozdělen čárou, která se bude posouvat podle toho, kolik peněz je na stavby k dispozici. Dokument má obsahovat stavby „klíčové z celostátního hlediska". „Celkově je ambicí České republiky dokončit napojení na sousední státy a silná akcentace obchvatů," řekl Vít Bárta s tím, že víc zatím prozradit nemůže. Přes prudký pokles rozpočtu na příští rok vyjádřil Vít Bárta do dalších let optimismus. „Pro roky 2012 a 2013 dochází k zásadnímu navýšení příjmů fondu o více než deset miliard v každém roce,“ uvedl ministr. Příští rok stát pošle do fondu 33 miliard Kč, v následujících letech 43 miliard, další čtyři miliard ročně má přinést zvýšení mýtného. „V těch dalších letech bych to nerad komentoval, jednáme se zástupci protistrany, tedy sdružení dopravců ČESMAD Bohemia," řekl ministr k mýtnému. Nepotvrdil tak zatím informace o tom, že by se mýtné mělo zvýšit o další čtvrtinu od roku 2012.

Postupně klesá podíl evropských pěnez

Významnou část rozpočtu tvoří příjmy z evropských fondů, jejich podíl ale postupně klesá. Vít Bárta se chystá tento měsíc do Bruselu, kde chce jednat o změnách v Operačním programu Doprava, ze kterého je možné během aktuálního programového období čerpat na dopravní stavby z unijních fondů až 150 miliard Kč. Podle Víta Bárty jde o to „změnit časovou posloupnost projektů" v programu a více prostředků využít na silnice na úkor železnice. Významným zdrojem peněz na dopravní stavby mají být v příštích čtyřech letech soukromí investoři. Vít Bárta by od nich rád získal v tomto volebním období až 130 miliard Kč, mohly by financovat například rychlostní silnici R35, dálnici D3, rozšíření dálnice D1 nebo pražský okruh.

(čtk)

spinner