11. září 2008
Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok počítá s celkovými výdaji 84,5 miliardy Kč a je tak o 3,5 miliardy nižší než plán na letošní rok. Letos se ovšem rozpočet během roku postupně navyšoval i nad rámec plánu a ke konci srpna dosáhl už zhruba 97 miliard Kč. Stejně se může zvýšit rozpočet i příští rok, uvedl na konci srpna náměstek ředitele fondu Jiří Novák.
Výdaje na dopravní stavby jdou z několika zdrojů. Nejvíce stále přispívá stát, který na příští rok uvolní 38 miliard Kč – o sedm miliard méně než letos. Naopak podíl Evropské unie se každoročně zvyšuje. Letos podle předpokladů přiteče z evropských fondů 32 miliard, příští rok by to mělo být 36 miliard Kč. Zbytek doplní stejně jako letos úvěr od Evropské investiční banky ve výši zhruba deseti miliard Kč.
Fond na příští rok po ministerstvu financí žádal 45 miliard jako letos, dostane však 38 miliard. Podle mluvčího ministerstva financí Ondřeje Jakoba je důvodem dodržování „fiskálních cílů vlády pro deficit veřejných rozpočtů v roce 2009“. Důležité je, že vedle státního rozpočtu přispívají na dopravní stavby i další zdroje, především Evropská unie, dodal Ondřej Jakob.
Pomohou hlavně evropské peníze
Právě Evropská unie zabránila zásadnějšímu snížení rozpočtu fondu. V rámci operačního programu Doprava může Česká republika čerpat v letech 2007 až 2015 zhruba 145 miliard Kč. Jde zřejmě o poslední velkou finanční injekci Evropské unie do české infrastruktury, než se Česká republika stane čistým plátcem.
Evropské peníze mají být využity především k dobudování hlavní sítě dálnic a železničních koridorů. Rozpočet je nyní v připomínkovém řízení, vláda by se jím mohla zabývat v první polovině září.
Schválený rozpočet však nepředstavuje definitivní limit pro výdaje na dopravní stavby. Fondu se totiž během roku vracejí z Evropské unie prostředky, které vydal na předfinancování staveb následně hrazených z operačního programu Doprava. Letos tak fond místo původně schválených 88 miliard počítá zatím s výdaji 96,7 miliardy, v nejbližších dnech podle Jiřího Nováka zřejmě přibude další 1,1 miliardy Kč. „V příštím roce předpokládáme vracení peněz také,“ řekl náměstek.
Do budoucna jen PPP
Po boomu, který české dopravní stavitelství nyní díky evropským penězům prožívá, však bude nutné hledat další zdroje peněz. Nejčastěji se uvažuje o takzvaných projektech PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru, kdy by do výstavby silnic investovala soukromá firma. Pilotní projekt se nyní připravuje pro jihočeskou dálnici D3.
(čtk)
Peníze čerpané
z fondu dopravy
Rok Částka v miliardách Kč
2001 26
2002 39
2003 41
2004 52
2005 48
2006 55
2007 70
2008 88 (97*)
2009 84**
- po navýšení ** návrh rozpočtu
Zdroj: SFDI