Silniční infrastruktura

Realistický scénář: Páteřní síť dokončena až v roce 2025

Realistický scénář: Páteřní síť dokončena až v roce 2025

„Realistický plán“ ministerstva dopravy, který minulý týden představil ministr Gustav Slamečka, počítá s tím, že základní síť dálnic a rychlostních komunikací na území České republiky bude dokončena v roce 2025. Tedy o pět let později, než se plánovalo dosud. Ovšem pouze za předpokladu, že se sežene dostatečný objem finančních prostředků. V opačném případě se dokončení základní sítě podle ministra „posune až hluboko za rok 2200“.

Původně plánovaný rok dokončení sítě, tedy rok 2020, označil ministr Gustav Slamečka za „finančně nijak nezajištěný předpoklad“. Podle schváleného harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury by bylo na dostavbu dálnic do roku 2020 třeba zhruba 500 miliard Kč v dnešních cenách, k dispozici je však pouze necelých sto miliard. Při započtení dvouprocentní inflace a rekonstrukce dálnice D1 jsou odhadované náklady realistického scénáře 575 miliard Kč.

Pomoci by měly projekty PPP a dluhopisy

Gustav Slamečka připustil, že se ani tzv. realistický scénář nemusí dočkat naplnění. „I s předpokládaným využitím projektů PPP a vydáním dluhopisů bude muset stát sáhnout hlouběji do kapsy a více podpořit výstavbu dopravní infrastruktury,“ upozornil ministr. Kritické podle něj bude období od roku 2014, kdy výrazně klesnou příspěvky z evropských fondů a státu budou chybět desítky miliard Kč ročně. „Pokud by se nic nestalo, výdaje klesnou v podstatě na úroveň postačující pouze na údržbu,“ uvedl Gustav Slamečka.

Při současných investičních možnostech Ředitelství silnic a dálnic by podle výpočtu ministerstva dopravy byly české dálnice hotovy v roce 2223, tedy o 200 let později, než nyní prezentuje ministerstvo jako realistický scénář.

Hotova je zhruba polovina délky sítě

Plánovaná základní síť dálnic a rychlostních komunikací má čítat 2150 kilometrů, hotovo je 1100 kilometrů. Realistický scénář předpokládá roční dotaci do systému dálnic a také železničních koridorů ve výši 100 až 125 miliard Kč s vrcholem v letech 2015 a 2016 a následným poklesem pod 80 miliard Kč v roce 2025. Rozpočet fondu dopravy je přitom na letošek sice rekordní ve výši zhruba 90 miliard Kč, do pěti let však bude podle nyní platných plánů nižší než 50 miliard Kč. Státní podíl činí zhruba 36 miliard Kč, zbytek připadá na úvěry od Evropské investiční banky a evropské fondy.

„Pokud vláda seriózně řekne, že ty peníze do toho nechce dávat, tak musí dodat, že dálnice budou nejdříve v roce 2050,“ uvedl Gustav Slamečka.

Podobné problémy jako silnice má i železnice. Do roku 2020 je k dispozici 80 miliard Kč, dalších 290 miliard podle ministerstva dopravy chybí. Na železnici se má začít významně šetřit. Ministerstvo chce hodnotit vytíženost především některých lokálních tratí a zvážit jejich zrušení.

(tj)

spinner