23. prosince 2010

Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) na počátku prosince zprovoznilo pětikilometrový úsek dálnice D1 a 13,5 kilometru rychlostní silnice R55. Díky oběma stavbám získalo krajské město Zlín a jeho okolí napojení na dálniční síť. Náklady na obě akce bez DPH převýšily sedm miliard Kč.
Jedná se o jedny z mála staveb, jichž se nedotkly škrty ministerstva dopravy. Jsou z velké části hrazeny z fondů Evropské unie. „Zprovozněním uvedeného dálničního úseku se nejen výrazně zkrátí cesta všem řidičům směřujícím do Zlína. Rovněž se eliminuje se negativní působení tranzitní dopravy na obce v původní trase, zejména pak v Hulíně, a odstraní se řada nebezpečných úseků. Naplní se tím i projekt Tomáše Bati z roku 1937 o dálničním spojení Zlína se zbytkem republiky, ale i s evropskou dálniční sítí,“ uvedl ředitel ŘSD Jiří Švorc.
Kroměříž – Hulín – Otrokovice
Dálnice D1 dosud končila v Kroměříži, kam ji silničáři přivedli předloni na podzim. Aby se dostali na dálnici, museli se řidiči ze Zlína nejprve po komunikacích nižších tříd dostat do Kroměříže, což bylo zejména v dopravní špičce zdlouhavé. Nyní D1 pokračuje z Kroměříže do Hulína až na nově postavenou Moravskou křižovatku. Z ní vede do Otrokovic nový úsek rychlostní silnice R55, který se napojil na obchvat města zprovozněný v roce 2006.
„Nejen pro Zlínský kraj, ale i pro celou Moravu je zprovoznění nových úseků dálniční sítě zcela zásadní. Rozsahem jde o druhou největší letos dokončenou silniční stavbu, která svým významem pro Českou republiku v ničem nezaostává za jihozápadní částí pražského okruhu,“ uvedl ministr dopravy Vít Bárta.
Obě akce zahájili stavbaři předloni, otevřeny měly být již letos v říjnu. Práce však zpomalily jarní deště. Nově otevřený úsek D1 je součástí stavby Kroměříž-východ – Říkovice. Zbylých více než šest kilometrů mezi Hulínem a obcí Říkovice na Přerovsku bude také kvůli nepříznivému počasí otevřeno až příští rok v červnu. Nové silnice vedou nezastavěným územím převážně po zemědělských pozemcích s minimálními zásahy do lesních porostů.
Největší mimoúrovňová křižovatka v ČR
Stavba D1 zahrnuje mimo jiné i devět dálničních a pět silničních mostů, tři mimoúrovňové křižovatky, tři opěrné zdi a stejně jako R55 odvodnění, dopravní značení, protihlukovou stěnu, přeložky inženýrských sítí a úpravy vegetace. Na R55 bylo postaveno 11 mostů a čtyři zdi. Moravská křižovatka v Hulíně je největší českou mimo-úrovňovou křižovatkou. Umožňuje spojení na Brno a Prahu (D1), Otrokovice a Zlín (R55) a podle plánů má v budoucnu region napojit i na Slovensko (R49) a na Ostravu i do Polska (D1).
Rychlostní silnice R55 má v budoucnu vést z Olomouce až do Břeclavi. Vít Bárta však stavbě silnice kvůli vysokým nákladům nakloněn není. Cesta mimo jiné vede přes ptačí oblast, kde mají být postaveny dva tunely asi za 13 miliard Kč. Ministr při minulé návštěvě Zlína řekl, že než stavět R55, je třeba peníze použít na vybudování obchvatů dopravou nejvíce zatížených měst a obcí.
(čtk)