Dopravní infrastruktura

NKÚ opět kritizuje „nedostatek koncepce

NKÚ opět kritizuje „nedostatek koncepce

Dopravnímu stavitelství v Česku chybí základní dokument, který by realisticky seřadil stavby podle priorit a finančních možností ministerstva dopravy. Špatné plánování dopravní stavby prodražuje a oddaluje termíny jejich dokončení. O zakázky za desítky miliard Kč se navíc dělí úzký okruh firem. Vyplývá to z nálezu Nejvyššího kontrolního úřadu z minulého týdne.

„Ministerstvo ponechalo v této oblasti velkou pravomoc Ředitelství silnic a dálnic a do průběhu přípravy akcí do schválení investičního záměru prakticky nezasahovalo. V důsledku toho ŘSD nemá stanoveny základní finanční, časové a věcné podmínky pro přípravu akcí,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.

Ministerstvo dopravy sice disponuje vládou schváleným harmonogramem výstavby silnic a železnic, ten je však podle kontrolorů postaven na špatných základech. Podle úřadu ministerstvo neprokázalo, podle jakých kritérií harmonogram sestavilo. Do harmonogramu byly navíc zařazeny stavby bez finančního krytí, což dokončení projektů oddaluje.

„Rozestavěné úseky vážou prostředky i do dalších let. Realizace některých souvislých dopravních tahů je značně opožděna, důvodem je například i nevypořádání majetkoprávních vztahů,“ konstatoval František Dohnal.

Kontroloři také zjistili, že v letech 2008 a 2009 dvě třetiny objemu zakázek na dopravní stavby v hodnotě 63 miliard Kč získal úzký okruh firem buď samostatně, nebo ve sdružení. U 46 zakázek za celkem 13 miliard Kč byli maximálně dva uchazeči. Stejné nedostatky vytýká NKÚ ministerstvu dopravy již několik let. (čtk)

spinner