13. dubna 2006
Poslanecký klub CDU/CSU bude ve Spolkovém sněmu usilovat o to, aby si dolní komora německého parlamentu udržela kontrolu nad finančními prostředky, kterými stát dotuje výstavbu a modernizaci železniční sítě. Na konci února to uvedl místopředseda frakce Hans-Peter Friedrich s tím, že konzervativci hodlají věnovat zvýšenou pozornost i dopadům změn na konkurenční prostředí na železnici. „Co dělají spolkové instituce, když předseda představenstva Deutsche Bahn může jen tak prohlásit, že podnik již nechce zajišťovat provoz regionálních tratí?“ položil v této souvislosti Hans-Peter Friedrich řečnickou otázku. Klub CDU/CSU se obává toho, že Německá dráha hodlá státu předložit nabídku na další obsluhu těchto tratí. V případě, že by se jim nepodařilo nalézt společné stanovisko, některé úseky by dráha jednoduše zrušila. Stát má totiž jen omezené možnosti (prostřednictvím hlasovacího práva akcionáře), jak kroky představenstva ovlivňovat. Konkurenční boj na německých drahách se po reformě v roce 1994 velmi přiostřil. Trh železniční dopravy v zemi je však nadále silně regulován. Na stanovování cen za přístup na železniční infrastrukturu má zásadní vliv německá agentura pro železniční dopravní cestu. Deutsche Bahn proto podniká všechny kroky proti tomu, aby infrastruktura byla z koncernu DB vydělena jako zcela nezávislý subjekt. Odborné expertizy poukazují na to, že i při rozdělení provozu a infrastruktury si Deutsche Bahn udrží dominantní postavení na trhu, řekl pověřenec drah pro Evropu Joachim Fried. V roce 2020 se budou ostatní železniční podniky na německém trhu podílet pouze z necelých 27 procent. Pokud by koncern Deutsche Bahn zůstal zachován v současné podobě, připadl by na konkurenty podíl ve výši 18,4 procenta. Spolkový svaz německého průmyslu BDI a Německý sněm průmyslových a obchodních komor DIHK se odvolávají na závěry studie Privatizace integrovaného koncernu DB AG – dopady a alternativy, kterou vypracovalo znalecké konsorcium společností kcw, Uniconsult, HSH Nordbank a Seer Davies Gleave. Studie poukazuje na pozitivní vliv samostatné správy infrastruktury na konkurenční prostředí na železnici v Německu. „Konkurence je klíčovým předpokladem pro vytvoření zákaznicky orientovaných a cenově příznivých výkonů,“ poznamenal předseda BDI Ludolf von Wartenberg. N