7. března 2011

Ministr dopravy Vít Bárta v druhé polovině ledna v Karlových Varech připustil, že při stanovování priority dostavby silnice R6 mezi Karlovými Vary a Prahou by mohla hrát roli i možná vyšší intenzita dopravy po dokončení dálnice na německé straně hranice. Ministerstvo však chce co nejméně měnit priority stanovené v takzvané superkoncepci výstavby silnic, řekl. Koncepce zatím zahrnuje jen stavbu několika obchvatů.
Názory ministerstva a Karlovarského kraje jsou přitom značně odlišné. Zatímco kraj prosazuje už roky dostavbu rychlostní silnice jako čtyřproudé komunikace, která by umožnila spojení kraje s Prahou, ministerstvo zase chce jen stavbu obchvatů obcí na trase. I ty by se však podle dopravní superkoncepce měly začít stavět až za dva roky okolo Lubence a za tři roky okolo Hořesedel, Hořoviček a Řevničova.
Na německé straně vede dálnice A93
jen asi 20 kilometrů za českou hranicí. Dostavbu k Chebu několik let blokovaly protesty občanských organizací hlavně proto, že silnice má vést přes území Smrčiny (Fichtelgebirge). Nyní se však našel kompromis a se stavbou od Marktredwitzu směrem k Chebu se může začít.
„Dostavba dálnice mezi Karlovými Vary a Německem může změnit dopravní intenzitu na R6 a díky tomu může posunout prioritu této komunikace v rámci České republiky,“ uvedl Vít Bárta.
Podle náměstka hejtmana Petra Navrátila by však potřeba uplatnit více kritérií při stanování priorit staveb. „Nejen současný výkon silnice, ale i bezpečnost, zátěž na obce, ale také to, že na současné silnici se při nehodě prakticky zastaví doprava,“ řekl Petr Navrátil.
Malá šance na PPP
Ministr Vít Bárta se značně skepticky vyjádřil k možnosti využít pro financování stavby R6 jiné než státní zdroje, například formou PPP projektu, na kterém by byly využívány soukromé i veřejné prostředky. O této možnosti například jednal i poslanec Rudolf Chlad na německé straně, kde našel pro tuto možnost podporu.
Kromě R6 se ministr v Karlových Varech zabýval i silnicí přes Pernink v Krušných horách, u které se přes protesty místních obyvatel uvažovalo o rozšíření i pro těžkou nákladní dopravu. „Jestliže s asociací krajů půl roku debatujeme o tom, co stavět, a tato komunikace není uvažovaná v rámci dopravní superstrategie, já to budu respektovat,“ řekl k tomu Vít Bárta.
(čtk)