Dopravní stavba roku

Ministr předal ceny za nejlepší dopravní stavby

Ministr předal ceny za nejlepší dopravní stavby

Z rekordních 43 nominovaných projektů vybírala odborná porota sedmého ročníku soutěže Česká dopravní stavba a technologie roku 2009. Ceny minulý týden vítězové převzali na slavnostním ceremoniálu v pražské Betlémské kapli za účasti ministra dopravy Gustava Slamečky, ministryně životního prostředí Rut Bízkové, prezidenta Svazu dopravy Jaroslava Hanáka, zastupujícího ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Jaroslava Krautera a dalších osobností.

Titul Česká dopravní stavba roku získaly čtyři projekty. Za mimo-úrovňové propojení silnice II/468 a průmyslové zóny v Třinci-Balinách si ji odnesl investor Správa silnic Moravskoslezského kraj a dodavatel Sdružení Baliny 2007 v čele s ODS – Dopravní stavby Ostrava. Porota ocenila především skutečnost, že stavba ve stísněných podmínkách řeší mimořádně funkčně a esteticky propojení silnice II/ 468 a průmyslové zóny v Třinci-Balinách. Mimoúrovňové křížení s železniční tratí a železniční vlečkou podle ní také splňuje bezpečnostní a kapacitní požadavky napojení průmyslové zóny.

Cenu získala rovněž druhá část modernizace západní části železniční stanice Praha-Hlavní nádraží, kterou pro investora Správu železniční dopravní cesty vybudovalo Sdružení MSS Praha hl. n. ve složení Metrostav, Skanska DS a EUROVIA CZ. Porota udělení ceny odůvodnila tím, že kompletní přestavba nástupišť I. – IV. se zvýšením hran nástupišť na 550 milimetrů nad temenem kolejnice zajistila komfortní výstup a nástup do vlakových souprav. Dopravní rozdělení nástupišť I. – IV. na sever a jih také umožňuje současné odjezdy vlakových souprav do dvou směrů od každé nástupištní hrany, což zvýšilo kapacitu stanice.

Třetím nositelem ceny je projekt modernizace trati Veselí nad Lužnicí – Tábor v úseku Doubí u Tábora – Tábor, jehož investorem byla rovněž Správa železniční dopravní cesty a dodavatelem Sdružení Doubí – Tábor (OHL ŽS, SUBTERRA a Viamont DSP). „Liniová stavba je významná zejména zdvoukolejněním celého úseku, zvýšením rychlosti až na 160 km/hod. a zvýšením kapacity. Nové zabezpečovací zařízení a mimoúrovňové přístupy na nástupiště výrazně zvýšily bezpečnost železničního provozu. Úpravy provedené v rámci stavby rovněž podpořily zkvalitnění příměstské dopravy v aglomeraci Planá nad Lužnicí – Sezimovo Ústí – Tábor,“ konstatovala porota. Titul Dopravní stavba roku 2009 porota udělila také projektu rekonstrukce silnice III/2956 Vrchlabí – Strážné – Dolní dvůr – Lánov, kterou pro investora Královéhradecký kraj provedla společnost M-SILNICE. Kompletní rekonstrukce horské silnice II/2956 procházející Krkonošským národním parkem byla podle jejího názoru provedena velmi citlivě vzhledem ke krajině a životnímu prostředí. Bylo při ní maximálně využito recyklace stávající konstrukce, což snížilo negativní dopad na okolí. Prakticky nová silnice v délce 13,7 kilometru vybudovaná v náročných horských podmínkách podle poroty také výrazně zvýší bezpečnost dopravy.

Titul Česká dopravní technologie roku si za dálniční SOS hlásku TCSIPO2 odnesl investor SPEL a početný projektový tým.

Další ocenění

Cenu ministra dopravy získal projekt Zavedení diferencovaných tarifů pro regulaci provozu zpoplatněných vozidel v pátečních odpoledních hodinách, cenu ministerstva financí projekt elektrizace traťového úseku PEÚ Šatov – Znojmo, cenu ministerstva pro místní rozvoj oprava povrchu chodníku a parkovací plochy v Třebíči. Ministerstvo životního prostředí cenou ověnčilo poslední úsek cyklostezky Gerlova Huť – Nová Hůrka – Prášily – Srní a novou plnicí stanici CNG Pražské plynárenské. Cenu poroty získal projekt Aplikace systému řízení a organizace dopravy v Praze. Svaz dopravy svou cenu věnoval projektu Rekonstrukce výpravní budovy železniční stanice Mariánské Lázně, Svaz podnikatelů ve stavebnictví mostu přes Labe v Litoměřicích.

Státní fond dopravní infrastruktury, který si na vyhlášení připomněl deset let své existence, svou cenou ocenil projekt cyklostezek údolími Tiché Orlice a Třebovky. Účastníkům ceremoniálu předal zvláštní publikaci, v níž bilancuje deset let své činnosti, během nichž na dopravní stavby rozdělil přes šest set miliard Kč. Cenu veřejnosti získal most přes Malši mezi obcemi Roudné a Vidov. Při internetovém hlasování veřejnost ocenila mimo jiné i to, že stavitel – Eurovia CS – při přestavbě zachoval původní siluetu obloukového mostu.

Stavby hodnotila odborná porota pod vedením děkana Dopravní fakulty ČVUT prof. Petra Moose podle několika kritérií, kterými byla mimo jiné technická náročnost, ohleduplnost k životnímu prostředí, efektivita stavby, význam pro bezpečnost, uživatelský komfort a snížení dopravně-energetické náročnosti.

Pořadatelem soutěže Česká dopravní stavba a technologie roku 2009 je společnost Top Expo CZ. Soutěž vyhlašuje Ministerstvo dopravy České republiky společně se Státním fondem dopravní infrastruktury.

(spa)

spinner