Dopravní infrastruktura

Ministr chce hledat nové zdroje na výstavbu

Ministr chce hledat nové zdroje na výstavbu

Ministr dopravy Vít Bárta minulý týden neustoupil zástupcům Moravskoslezského kraje, kterým se nelíbí, že by letos měly ustat práce na třech velkých silničních stavbách v regionu. Odmítají zastavení výstavby silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou; bohumínského mostu na silnici I/67, která je hlavní spojnicí mezi Bohumínem a Karvinou, a takzvané prodloužené Místecké v Ostravě, která je dálničním přivaděčem. Jen částečně je ministr uspokojil prohlášením, že na léta 2011 až 2013 hodlá hledat řešení, které by zajistilo dostatek finančních prostředků na zastavené stavby.

„Ministrovo rozhodnutí je neměnné. S takovým stanoviskem nemůžeme být spokojeni. Zastavil tři stavby v takové fázi rozestavěnosti, že v Bohumíně a Ostravě přímo komplikují dopravu a zhoršují už tak špatnou kvalitu ovzduší,“ řekl náměstek moravskoslezského hejtmana Miroslav Novák (ČSSD). Podle něj udělal ministr jediný vstřícný krok vůči kraji, když jeho představitele předběžně pozval na jednání o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2011 a další léta.

„Budeme se nadále snažit o změnu ministerského rozhodnutí. Celý souboj o peníze pro Moravskoslezský kraj chceme přenést na parlamentní půdu,“ řekl dále náměstek. Kraj podle něj v září uspořádá setkání všech poslanců zvolených v Moravskoslezském kraji se zástupci dotčených měst a obcí. Připomněl, že mnohé obce již i samy protestují formou dopisů adresovaných ministerstvu.

Vít Bárta podle svých slov zdědil po předchozích ministrech více závazků, než na kolik mu zbývá peněz, a nemůže nést odpovědnost „za ukvapená rozhodnutí svých předchůdců“. Zároveň se však hodlá snažit, aby se v dalších letech investovalo „maximálně ve prospěch občanů“.

Ministr se odvolává na nedostatek peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. SFDI jen letos eviduje propad rozpočtu o 3,6 miliardy Kč oproti plánům; na příští rok se má jeho rozpočet snížit o 35 procent na 33 miliard Kč z národních zdrojů.

Severomoravané by ovšem mohli najít zastání u ministra životního prostředí Pavla Drobila. „Rozhodnutí o tom, že většina staveb je zastavena v Moravskoslezském kraji, je z mého pohledu problematické a já si na to chci skutečně s panem ministrem Bártou sednout,“ uvedl Pavel Drobil. Ministr dále upozornil na to, že případná snaha ministerstva dopravy, které chce ušetřit vypuštěním například protihlukových zdí či přechodů pro zvěř ze silničních projektů, by mohla ohrozit už přidělená rozhodnutí o vlivu staveb na životní prostředí (EIA).
(čtk)

spinner