20. února 2012
Ministerstvo dopravy vypracovalo seznam 48 opatření, která by měla přispět k úsporám při výstavbě dopravní infrastruktury a omezení korupce v resortu. Součástí iniciativy je i vznik střednědobé strategie financování dopravní infrastruktury v letech 2014 až 2020. Minulý týden to na tiskové konferenci v Praze oznámil ministr dopravy Pavel Dobeš.
Střednědobá strategie by měla být hotova do března příštího roku; spolu s ministerstvem na ní budou pracovat poradenské a projektantské firmy jako Mott MacDonald nebo Sudop. Jejím cílem je podle Pavla Dobeše stanovení priorit pro výstavbu na základě dopravních a socio-ekonomických kritérií. Dokument by měl sloužit také jako neutrální podklad pro žádosti o spolufinancování z evropských fondů. Jeho základem není podobný materiál Dobešova předchůdce Víta Bárty.
Mezi další opatření patří například vytvoření manuálu pro zadávání veřejných zakázek, stanovení milníků pro přípravu projektů a způsobů jejich schvalování. Zahajovat by se měly jen stavby, které jsou ve střednědobém výhledu plně finančně kryty. Připravuje se rovněž změna zákona o vyvlastnění, která umožní výkup pozemků pro stavby za cenu, kterou měly před vydáním územního rozhodnutí.
Příležitost i pro menší firmy
Dopravní stavby by se měly dělit na menší celky, aby se k nim dostaly i menší stavební firmy. Jedním z plánovaných kroků je také zamezení souběhu kontrolních činností u objednatele a zhotovitele, jako tomu bylo například u dálnice D47. Vysocí úředníci ministerstva by měli dostat jasná pravidla pro styk se zástupci soukromých společností.
Připravuje se elektronický stavební deník
Finanční prostředky by měl šetřit centrální nákup vybraného materiálu, například pražců, pro více staveb najednou. Správci stavby by mohli být nově finančně motivováni na jejím efektivním průběhu. Do poloviny letošního roku hodlá ministerstvo zavést elektronický stavební deník, z nějž se budou data on-line přenášet do centrálního úložiště, kde budou k dispozici k okamžité kontrole v rámci stavebního dozoru.
Ředitelství silnic a dálnic by mělo obnovit celkovou diagnostiku silniční sítě, která sloužila do roku 2004, kdy povrch i strukturu vozovky měřil speciální automobil. Na údržbu nových komunikací hodlá ministerstvo do května vytvořit minimální kritéria.
Podněty může zasílat i veřejnost
Počítá se i se spoluúčastí široké veřejnosti. Podněty a případné stížnosti týkající se dopravní infrastruktury mohou občané zasílat na adresu: opatreni@mdcr.cz. Podle vyjádření tiskového odboru ministerstva dopravy se Pavel Dobeš bude každou připomínkou zabývat. Strate-gie protikorupčních a úsporných opatření ministerstva dopravy je v plném znění zveřejněna na internetových stránkách úřadu.
(čtk/lan) www.mdcr.cz