28. listopadu 2011

Potenciální úspory v řádu několika desítek procent našlo Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) při podrobné analýze investičního procesu. V druhé polovině října to oznámil ministr dopravy Pavel Dobeš, na jehož podnět vedení organizace prověrku uskutečnilo. Za jednu z cest k úsporám považuje i přijetí novely zákona, která by měla zabránit spekulacím s pozemky.
Analýza odhalila v procesech ŘSD řadu závad, nejasností a nedomyšlených postupů. „Je však třeba konstatovat, že ne všechny nalezené možnosti úspor padají na vrub samotné organizace. V mnoha případech je totiž ŘSD v důsledku nevyhovující legislativy nuceno vynakládat veřejné prostředky určené na budování, údržbu a opravy dálnic a silnic I. třídy i na různé jiné, s dopravou přímo nesouvisející stavby,“ komentovalo ministerstvo výsledky analýzy. Typickým příkladem je podle úřadu skutečnost, že pozemky pro nové komunikace musí ŘSD vykupovat za ceny stavebních pozemků, ačkoli jde o pole a louky s podstatně nižší cenou, které by se stavebními pozemky nikdy nestaly, pokud by stát dálnici nestavěl.
Právě výkup pozemků patří mezi oblasti, které jsou nyní pro celý systém financování dopravní infrastruktury klíčové. Ministerstvo dopravy proto spolupracuje s ministerstvem pro místní rozvoj na přípravě novely „zákona o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo stavbě“. „Chceme udělat tečku za spekulacemi s pozemky, které se v posledních letech staly běžnou součástí přípravy dopravních staveb. Pokud se podaří novelu zákona prosadit, nebudou mít spekulanti možnost tlačit stát do kouta a blokovat výstavbu,“ řekl Pavel Dobeš.
Novela zákona předpokládá především oddělení procesu vyvlastnění od jednání o náhradě. „ŘSD bude mít volnou ruku k jednání o ceně s majitelem pozemku. Pokud tuto cenu majitel pozemku do zákonem určeného počtu dní nebude akceptovat, pak se rozhodnutí přesune na vyvlastňovací úřad. Tím budou magistráty nebo krajské úřady. V takovém případě se pak bude náhrada za pozemek určovat podle odhadu ceny před vydáním územního rozhodnutí,“ uvedl dále ministr.
Ministerstvo dopravy předpokládá, že úprava zákona přinese zásadní zrychlení celého procesu výstavby. „A především si od této úpravy slibujeme úsporu až do výše 60 procent ze současné ceny za výkupy pozemků,“ dodal Pavel Dobeš.
Boj proti „nadstandardním požadavkům“
Dalším předmětem zájmu ministerstva a ŘSD jsou nadstandardní požadavky obcí, měst, krajů a dalších organizací. Většinou požadují různé doplňkové práce, které se samotnou komunikací nesouvisejí. Výstavba se tak prodražuje a stává se neefektivní. „S ohledem na napnutý rozpočet není možné podobným způsobem pokračovat,“ uvedlo ministerstvo.
„ŘSD se potýká s nedostatkem prostředků v rozpočtu. Je zřejmé, že nebude na všechny plánované a potřebné komunikace. ŘSD tedy bude muset vybírat. A přednost dostanou lokality, kde bude zájem hledat společné řešení nebo odpovědnější a ekonomicky šetrnější přístup,“ dodal úřad.
Výsledkem by měl být zcela nový systém přípravy silničních komunikací, jehož součástí budou odlišná pravidla vztahů ŘSD s obcemi, kraji a dalšími organizacemi. „Pokud budeme stále dokola konfrontováni s požadavky na stavbu nadbytečností nesouvisejících s hlavní komunikací, pak tyto lokality nepotěšíme. Přednost dostanou ty oblasti, kde pochopí, že se musí na stavbách šetřit a kde si odepřou luxusní pojetí dopravní infrastruktury,“ uvedl pověřený ředitel ŘSD René Poruba.
Některé obce již na „zbytečný luxus“ skutečně rezignují. „Vědí, že je pro ně důležitější samotná stavba komunikace. A jsou ochotny oželet různá mimoúrovňová křížení, drahé ekodukty nebo se stavbou zcela nesouvisející modernizace autobusových nádraží, železničních stanic a podobně,“ řekl.
ŘSD podle Reného Poruby hodlá nový způsob přípravy staveb představit krajům, obcím a dalším organizacím společně s ministerstvem dopravy co nejdříve.
(spa)