Na infrastrukturu ročně 170 miliard Kč

Ministerstvo dopravy

Na dopravní infrastrukturu bude zapotřebí ročně vynakládat 170 miliard Kč. Počítá s tím tzv. rozvojová varianta Generálního plánu rozvoje dopravní infrastruktury (GEPARDI). Minulý týden to na tiskové konferenci v Praze oznámil ministr dopravy Milan Šimonovský. Ministerstvo dopravy na ní dále představilo nové logo, kterým se bude prezentovat na konferencích, veletrzích, v tiskovinách a jiných méně oficiálních dokumentech. V současné době stát na dopravní infrastrukturu ročně vynakládá zhruba 70 miliard Kč, což podle ministra dopravy neodpovídá potřebám. Aby bylo možné investice zvýšit o sto miliard, bude podle něj zapotřebí, aby se rozvoj infrastruktury stal pro vládu prioritou a byl zachován minimálně současný dvacetimiliardový příspěvek ze státního rozpočtu či privatizace. Podle ministra bude také nutné zvýšit současný 9,1procentní pří-spěvek z výnosu spotřební daně z paliv přinejmenším na 30 procent. Dalším zdrojem financí má být mýtné, které by mělo být co nejdříve rozšířeno i na nákladní vozidla s celkovou hmotností nad 3,5 tuny, a podíl soukromých investorů, uvedl Milan Šimonovský. Jako nedostatečný se podle ministra jeví letošní příjem Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 50 miliard Kč – bylo by zapotřebí dalších zhruba osm miliard. Zvýšené náklady o 1,5 miliardy si podle něj vyžádá oprava silnic po letošní extrémní zimní sezoně. Systém mýtného podle původních požadavků Pokud předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina rozhodne o rozkladech dvou uchazečů soutěže na mýtné do 10. března ve prospěch ministerstva dopravy, začne se mýtné v ČR vybírat po-dle původního očekávání, tedy od roku 2007. Testovací období systému by v tom případě podle Milana Šimonovského začalo v listopadu. Ve smlouvě s dodavatelem systému bude podle něj ministerstvo dopravy trvat na dodržení všech podmínek z tendru. „Nabídku vítězné firmy vezmeme jako jedinou vyjednávací platformu, ze které nehodláme slevit,“ řekl s tím, že mýtné je třeba spustit již od ledna, kdy by pro zpoplatněná vozidla měly přestat platit dálniční známky. Další informační tabule na D1 Ministerstvo dopravy hodlá ještě letos zprovoznit nejméně čtyři další informační tabule na dálnici D1; čtyři takové tabule jsou nyní v provozu již od konce loňského roku. Aktuální informace o případných zácpách nebo nehodách na dálnici, které budou zobrazovat, mohou zlepšit plynulost dopravy a zvýšit tak dopravní kapacitu komunikace o deset až 15 procent, řekl Milan Šimonovský. Do roku 2007 by ministerstvo dopravy podle něj chtělo mít podobné informační tabule na nejzatíženějších místech všech českých dálnic. Ministr dopravy na tiskové konferenci dále oznámil, že jeho resort již připravil pozměňovací návrh k novele zákona o provozu na pozemních komunikacích. Návrh počítá například s tím, že za běžné přestupky, jako je třeba parkování na místě, kde je to zakázáno, by viník dostal pouze pokutu, ale nikoli trestné body. Návrh také upravuje postihy podle množství požitého alkoholu – trestný čin by spáchal ten, kdo by usedl za volant s 0,3 a více promile alkoholu v krvi. K zákazu předjíždění kamionů na dálnicích ministr poznamenal, že pokud nebude fungovat kontrola dodržování pravidel, žádný zákon zlepšení situace nepomůže. (čtk/lan)

spinner