27. dubna 2010

Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) minulý týden doporučila vládě, aby zavedla povinný sazebník projektových a stavebních prací. Zejména by tak podle ní měla vláda učinit u projektů, na nichž se společně podílejí veřejná správa a soukromý sektor, označovaných jako Public Private Partnership (PPP), a u zakázek vypisovaných státem. Sazebník by měl pomoci proti předražování staveb v České republice.
Komora se proto ve spolupráci s Českou komorou architektů připravuje předložit veřejnosti standardy stavebních výkonů, které by jasně definovaly podmínky zakázek mezi dodavatelem a odběratelem. „Zavedením standardizace by dále nemohlo docházet k dodatečným požadavkům na další práce ve veřejných soutěžích, neboť by byl jasně definován předmět plnění,“ uvedla komora.
Téma předražování staveb, zejména například dálnic, se v českých médiích objevuje velmi často. Podle předsedy ČKAIT Pavla Křečka však nelze říct, o kolik jsou v průměru veřejné zakázky předraženy. „Ale kdyby takový sazebník byl, ceny (veřejných zakázek) by nemohly oscilovat při otevírání obálek o 60 procent níže, než cena výsledná,“ uvedl. Podobný sazebník pro vybrané stavby podle něj loni schválila i německá spolková vláda.
Výstavba dálnic v ČR je dražší než jinde
K závěru, že výstavba infrastruktury financované veřejným sektorem je v České republice výrazně dražší než v průměru zemí Evropské unie a než u obytných staveb budovaných ze soukromých peněz, dospěla loni na podzim i Národní ekonomická rada vlády (NERV) ve své závěrečné zprávě. Zatímco v Německu nebo Itálii je výstavba infrastruktury levnější než výstavba obytných domů, v Česku je naopak o 62 procent dražší.
Možných vysvětlení dražší výstavby infrastruktury je podle NERV několik. Patří mezi ně právě nízká intenzita soutěže mezi stavebními firmami, možná korupce, měkké rozpočtové omezení na straně investora (státu) nebo intenzivní ovlivňování ze strany dodavatelů, kteří preferují neúčelně nákladná řešení. Dalším možným vysvětlením je podle rady nátlak účastníků řízení, aby při výstavbě bylo pamatováno na jejich zájmy.
Řešením by podle rady mohlo být zvýšení pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu, sledování zakázek malého rozsahu Úřadem na ochranu hospodářské soutěže, zveřejnění všech uzavřených smluv veřejné správy na internetu nebo ochrana oznamovatelů korupčních praktik (tzv. whistleblowing).
(čtk)