27. dubna 2010

Koncem srpna nebo začátkem září začne sloužit jižní část velkého pražského okruhu, která spojí plzeňskou dálnici D5 s brněnskou D1. Minulý týden o tom informovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková. Podle původních plánů ŘSD měl být úsek zprovozněn už koncem dubna.
Termín otevření se několikrát posunul, pochybnosti o skončení prací letos v dubnu se objevily už před rokem, ŘSD pak ostře sledované datum posunulo na polovinu roku. Za zpožděním stojí mimo jiné letošní dlouhá a tuhá zima.
Nová spojka má výrazně odlehčit nynější Jižní spojce a Barrandovskému mostu, přes které denně projede více než 100 tisíc vozidel. Zhruba 60 tisíc z nich by měla převzít nová dálnice. Zatím však stavba provoz spíše komplikuje. Doprava je omezena například na D1 v místě napojení okruhu, kde ŘSD staví obří dálniční křižovatku, nebo na rekonstruovaném nejstarším úseku okruhu, který navazuje na nové části.
Největší silniční stavba v ČR
Propojení D5 a D1 je v současnosti největší silniční stavbou v České republice. Její součástí je řada mostů, například přes údolí Vltavy a Berounky, a tunelů. Podle uzavřených smluv by měly náklady na 23kilometrový úsek dosáhnout 16 miliard Kč bez daně z přidané hodnoty. Po dokončení bude celý velký pražský okruh měřit 83 kilometrů. Zatím však bylo dokončeno jen 17 kilometrů.
(čtk)