20. července 2010

První vozidla na jihozápadní část pražského okruhu, která propojí plzeňskou dálnici D5 a brněnskou dálnici D1, vyjedou 20. září. Vyplývá to z harmonogramu stavby, který na konci června schválilo Ředitelství silnic a dálnic. Spojka o délce 23 kilometrů má výrazně ulevit dopravě v hlavním městě.
„Otevření této stavby je nejvýznamnější dopravní počin posledních let. Úsek příznivě ovlivní dopravní situaci nejen v jižní části Prahy, protože urychlí provoz a značně uleví od tranzitního provozu Jižní spojce a Barrandovské spojce, ale i v celém středočeském regionu díky propojení plzeňské a brněnské dálnice,“ uvedl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
Nová dálnice mezi Slivencem a Modleticemi je v současnosti největší silniční stavbou v České republice. Její součástí je například 2,5 kilometru dlouhá mostní estakáda přes řeky Berounku a Vltavu, dva téměř dvoukilometrové tunely Cholupice a Lochkov nebo dvě velké mimoúrovňové křižovatky, jedna s výpadovkou na Příbram, druhá s D1. Náklady na její výstavbu dosáhnou zhruba 18 miliard Kč bez daně z přidané hodnoty. ŘSD zároveň komplexně opravuje navazující úsek Třebonice – Slivenec z roku 1983.
Za zpoždění výstavby může také tuhá zima
Termín otevření nové spojky se několikrát posunul řádově o měsíce, v poslední době ŘSD mluvilo o konci léta. Za zpožděním stála mimo jiné letošní dlouhá a tuhá zima. Spojka by měla výrazně odlehčit nynější Jižní spojce a Barrandovskému mostu, přes které každodenně projíždí více než 100 tisíc vozidel. Zhruba 60 tisíc z nich by měla převzít nová dálnice.
Zatím však stavba řidičům spíše komplikuje život. Doprava je omezena například na D1 v místě napojení okruhu, kde ŘSD staví obří dálniční křižovatku, nebo na rekonstruovaném nejstarším úseku okruhu, který navazuje na nové části. Celková délka velkého pražského okruhu je plánována na 83 kilometrů, hotovo je jen 17 kilometrů.
Další části okruhu komplikují spory o trasu
Pokud jde o zbývající části pražského okruhu, jak na jihovýchodě, tak i na severu se vede spor o jeho trasu. Stavební odbor pražského magistrátu na konci června obnovil územní řízení na část silničního okruhu u Běchovic. Územní rozhodnutí na tuto stavbu kvůli hrozícímu hluku už dříve zrušilo ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) a celou věc vrátilo stavebnímu úřadu. S vedením okruhu v těchto místech nesouhlasí místní obyvatelé.
Stavební odbor odůvodnil pokračování územního řízení tím, že Ředitelství silnic a dálnic doplnilo podklady, mimo jiné o řešení protihlukových opatření u obytné zástavby v Běchovicích. Protože žadatel připojil návrh dalších protihlukových opatření, zastavil úřad už dříve zahájené územní řízení o ochranném hlukovém pásmu stavby.
Ministerstvo pro místní rozvoj zrušilo územní rozhodnutí letos v lednu. Možný hluk z automobilového provozu totiž mělo vyřešit vyhlášení hlukového pásma, ve kterém se nemusejí dodržovat limity hluku. Ministerstvo zdravotnictví však pásmo zrušilo s tím, že nedostatečná protihluková opatření není možné nahrazovat vyhlášením ochranného hlukového pásma.
Komplikovaná situace na severu
Nadměrnému hluku mělo být údajně vystaveno asi 120 běchovických obyvatel, kteří už delší dobu usilují o to, aby se trasa pražského okruhu v těchto místech změnila. Nedaleko Běchovic má totiž vyrůst velká mimoúrovňová křižovatka, kterou by měly projíždět desetitisíce aut denně. Při výstavbě se počítá rovněž s výstavbou desetimetrového hlukového valu, podle dřívějšího názoru ministerstva zdravotnictví ale toto opatření nepomůže.
Ministerstvo pro místní rozvoj letos zrušilo také územní povolení pro úsek pražského dálničního okruhu mezi Suchdolem a Březiněvsí na severním okraji hlavního města. Právě v tomto úseku je budování pražského okruhu kvůli opakujícím se protestům občanských sdružení nejkomplikovanější.
(tj/čtk)
Parametry nové části pražského okruhu
- 23 km novostavby Slivenec – Lahovice – Vestec – Modletice
- komplexní rekonstrukce 7 km dlouhého úseku Třebonice – Slivenec
- 2,5 km dlouhá estakáda přes Berounku a Vltavu
- 1,7 km dlouhý tunel Lochkov
- 1,9 km dlouhý tunel Cholupice
- 425 m dlouhý most přes Lochkovské údolí
- moderní liniové řízení dopravy
- dvě rozsáhlá mimoúrovňová křížení – u Modletic (D1) a Zbraslavi