Metrostav bude stavět tunely na Islandu

Island

Akciová společnost Metrostav získala na Islandu zakázku na výstavbu dvou tunelů v celkové délce téměř jedenácti kilometrů. Stavby v hodnotě 5,7 miliardy ISK (1,75 miliardy Kč) mezi městy Siglufjördur a Ólafs-fjördur na severním pobřeží ostrova budou součástí nového úseku jeho hlavní dopravní tepny. O významu projektu podle společnosti Metrostav svědčí i to, že podpisu smlouvy o zhotovení díla byli v sobotu 20. května přítomni čtyři členové islandského parlamentu, tři ministři islandské vlády (ministr dopravy, ministryně zdravotnictví a ministr pro sociální otázky) a mnoho dalších významných hostů.
„Dvoukolovou soutěž obeslalo celkem šest různých mezinárodních konsorcií. Nabídka, kterou jsme předložili ve sdružení s islandskou stavební společností Háfell, splnila požadavky investora, společnosti Vegagerđin (instituce srovnatelná s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR) nejlépe. Dokázali jsme nabídnout nejen nejvýhodnější cenu, ale obstáli jsme také v dalších kritériích, například termínech či garancích kvality,“ uvedl obchodní ředitel Metrostavu Pavel Pilát. Metrostav nyní sestavuje tým techniků a razičů, kteří budou zakázku na Islandu během příštích tří let realizovat. Počítá, že na výstavbě tunelů bude pracovat celkem 60 českých specializovaných dělníků a 20 techniků a že při dobrém řízení stavby bude schopen termín dokončení zkrátit až o šest měsíců. Na stavbě, jejíž součástí je také most přes řeku Héđinsfjarđará a jejíž celková délka činí 14,1 kilometru, vybuduje Metrostav dva úseky ražených a hloubených tunelů o celkové délce 10 995 metrů. Kratší z obou tunelů, Siglufjördur, bude dlouhý 3871 metrů, druhý tunel Ólafsfjördur bude měřit 7124 metry. Vjezdy do obou tunelů budou chránit betonové límce, které zajistí přístupnost podzemní komunikace za ztížených zimních klimatických podmínek. Ražba tunelů bude v celé délce probíhat ve vyvřelých horninách, nestabilní vrstvy lze očekávat pouze v hloubených úsecích. Výška nadloží je poměrně velká, v úseku pod vrcholem Hólsfjall činí až 600 metrů. „Víme, že podmínky v podzemí budou pro naše raziče s ohledem na sopečnou aktivitu Islandu značně náročné. V nejhlubších místech ražeb bude teplota dosahovat až 40 °C, poznamenal Pavel Pilát. Metrostav je na českém stavebním trhu nejvýznamnější firmou, která nabízí vysoce specializované práce prováděné hornickým způsobem, tedy ražby tunelů a štol nejrůznějších parametrů. Spolu se slovenským Doprastavem a například i společností Subterra je Metrostav členem nadnárodní skupiny DDM Group, která v loňském roce dosáhla výkonů v hodnotě více než 40 miliard Kč a udržela si tak pozici nejsilnějšího hráče na bývalém česko-slovenském trhu. (spa)

spinner