15. června 2006
Akciová společnost Metrostav získala na Islandu zakázku na výstavbu dvou
tunelů v celkové délce téměř jedenácti kilometrů. Stavby v hodnotě
5,7 miliardy ISK (1,75 miliardy Kč) mezi městy Siglufjördur a
Ólafs-fjördur na severním pobřeží ostrova budou součástí nového úseku
jeho hlavní dopravní tepny. O významu projektu podle společnosti Metrostav
svědčí i to, že podpisu smlouvy o zhotovení díla byli v sobotu
20. května přítomni čtyři členové islandského parlamentu, tři
ministři islandské vlády (ministr dopravy, ministryně zdravotnictví a
ministr pro sociální otázky) a mnoho dalších významných hostů.
„Dvoukolovou soutěž obeslalo celkem šest různých mezinárodních
konsorcií. Nabídka, kterou jsme předložili ve sdružení s islandskou
stavební společností Háfell, splnila požadavky investora, společnosti
Vegagerđin (instituce srovnatelná s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR)
nejlépe. Dokázali jsme nabídnout nejen nejvýhodnější cenu, ale obstáli
jsme také v dalších kritériích, například termínech či garancích
kvality,“ uvedl obchodní ředitel Metrostavu Pavel Pilát. Metrostav nyní
sestavuje tým techniků a razičů, kteří budou zakázku na Islandu během
příštích tří let realizovat. Počítá, že na výstavbě tunelů bude
pracovat celkem 60 českých specializovaných dělníků a 20 techniků a že
při dobrém řízení stavby bude schopen termín dokončení zkrátit až
o šest měsíců. Na stavbě, jejíž součástí je také most přes řeku
Héđinsfjarđará a jejíž celková délka činí 14,1 kilometru, vybuduje
Metrostav dva úseky ražených a hloubených tunelů o celkové délce 10 995
metrů. Kratší z obou tunelů, Siglufjördur, bude dlouhý 3871 metrů,
druhý tunel Ólafsfjördur bude měřit 7124 metry. Vjezdy do obou tunelů
budou chránit betonové límce, které zajistí přístupnost podzemní
komunikace za ztížených zimních klimatických podmínek. Ražba tunelů bude
v celé délce probíhat ve vyvřelých horninách, nestabilní vrstvy lze
očekávat pouze v hloubených úsecích. Výška nadloží je poměrně
velká, v úseku pod vrcholem Hólsfjall činí až 600 metrů. „Víme, že
podmínky v podzemí budou pro naše raziče s ohledem na sopečnou aktivitu
Islandu značně náročné. V nejhlubších místech ražeb bude teplota
dosahovat až 40 °C, poznamenal Pavel Pilát. Metrostav je na českém
stavebním trhu nejvýznamnější firmou, která nabízí vysoce
specializované práce prováděné hornickým způsobem, tedy ražby tunelů a
štol nejrůznějších parametrů. Spolu se slovenským Doprastavem a
například i společností Subterra je Metrostav členem nadnárodní skupiny
DDM Group, která v loňském roce dosáhla výkonů v hodnotě více než
40 miliard Kč a udržela si tak pozici nejsilnějšího hráče na bývalém
česko-slovenském trhu. (spa)