Dopravní infrastruktura

Fondu dopravy hrozí snížení rozpočtu o pět miliard Kč

Ministerstvo financí navrhlo, aby se příspěvek pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) ze státního rozpočtu příští rok snížil o pět miliard na 30,7 miliardy Kč. Na tiskové konferenci v Praze to minulý týden uvedl ministr dopravy Gustav Slamečka. To by podle něj ohrozilo výstavbu silnic a dálnic. Fond by dokonce neměl ani na proplacení letošních faktur.

Při navrženém národním příspěvku by celkový rozpočet fondu dopravy činil 60 miliard Kč. K národním zdrojům se připojí 20 miliard z evropských fondů a deset miliard z úvěru od Evropské investiční banky. Letošní celkový rozpočet fondu přitom počítá s výdaji, které se blíží sto miliardám Kč.

Podle Gustava Slamečky snížení národního příspěvku ohrozí například rekonstrukci dálnice D1, dostavbu dálnice D47 na severní Moravě, D8 z Prahy do Ústí nad Labem, východočeské dálnice D11, pražského okruhu, karlovarské R6 a některých železničních uzlů. Nezahájí se ani stavby, na jejichž financování se podílejí evropské fondy, například dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí. Celkem jde o téměř čtyři desítky akcí.

Stavební firmy: schyluje se ke katastrofě

„V silničním hospodářství se v příštím roce schyluje ke katastrofě,“ reagoval na to Petr Čížek, předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha, jehož členy jsou stavební firmy. Podle něj budou muset stavební společnosti za tohoto stavu věcí propustit už koncem letošního roku téměř pět tisíc zaměstnanců, dalších 16 tisíc bude nadbytečných v souvisejících oborech, jako je doprava, výroba materiálu nebo stavebních strojů. Výdaje státu na nezaměstnané tím údajně vzrostou o 700 milionů Kč, stát údajně navíc přijde o téměř tři miliardy z daní z příjmu a daně z přidané hodnoty.

„Situace s veřejnými rozpočty je napjatá a šetřit se musí všude. Ministerstvo dopravy a fond dopravy bude muset prostředky využívat maximálně efektivně a snažit se dostavět co nejvíce staveb podle plánu,“ uvedl k tomu mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.

Ministerstvo dopravy spočítalo, že s navrženým limitem 30,7 miliar-dy Kč bude fondu chybět 1,3 miliardy Kč jen při započtení výdajů na údržbu, mýtný systém a spolufinancování příspěvků z evropských fondů. Na novou výstavbu nezbude nic. „Rámec nestačí ani na kofinancování fondů, kde jinak problémy nemáme,“ uvedl Gustav Slamečka.

Podle Gustava Slamečky by měl stát dávat do fondu dopravy 63 miliard ročně, aby se dodržel scénář výstavby dopravní infrastruktury do roku 2025.

(čtk)

spinner