27. září 2007
Vláda minulý týden schválila rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Pokud jej před koncem roku schválí i Parlament, bude fond příští rok hospodařit s více než 88 miliardami Kč. Vlastní rozpočet SFDI počítá s příjmy a výdaji 45 miliard Kč, dalších 32 miliard přiteče z fondů Evropské unie a zbytek si fond půjčí od Evropské investiční banky, oznámil minulý týden ministr financí Miroslav Kalousek.
I když je pětačtyřicetimiliardový příspěvek státu zhruba o 25 miliard nižší než letos, fond si díky téměř zdvojnásobení objemu evropských peněz mírně polepší. Ve větší míře totiž začne čerpat peníze v rámci operačního programu Doprava. Podle premiéra Mirka Topolánka bude fond příští rok hospodařit vůbec s největší částkou v historii.
Letos stát věnoval do fondu dopravy i s mimořádnou desetimiliardovou dotací 70 miliard a 11 miliard přišlo z Evropské unie.
Na poklesu příjmů fondu dopravy od státu příští rok má lví podíl končící privatizace, která byla dosud hlavním zdrojem finančních prostředků na dopravní stavby. Výpadek se stát snaží zachránit přímou dotací ze státního rozpočtu ve výši 25 miliard Kč.
V letech 2009 a 2010 by měl být podle návrhu ministerstva dopravy základní rozpočet fondu dopravy stejný, tedy 45 miliard Kč. Z fondů Evropské unie by však mělo přicházet každoročně ještě o téměř deset miliard více než v roce 2008.
Většinu prostředků z rozpočtu SFDI spolkne výstavba dálnic a rychlostních silnic. Mezi priority patří podle ministerstva dopravy například dostavba dálnice D8 přes České středohoří nebo dálnice D1 mezi Vyškovem a Lipníkem nad Bečvou. V železniční dopravě jsou to především koridory do Českých Budějovic
a Plzně.