6. února 2012

Státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) získá další miliardy na důležité dopravní projekty. Evropská komise v prosinci schválila investiční projekt rozsáhlé rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, na nějž Česká republika z evropských fondů získá zhruba 1,6 miliardy Kč.
Druhým schváleným projektem je rekonstrukce železniční stanice Přerov za bezmála pět miliard Kč, na niž Evropská unie přispěje téměř třemi miliardami Kč. „Díky schválení dalších dvou velkých projektů se částka potvrzeného příspěvku Evropské unie na velké dopravní stavby vyšplhala na 26 miliard Kč,“ uvedl v prosinci mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Oba projekty mají podle mluvčího významný vliv na zvýšení bezpečnosti železniční dopravy. Zároveň zkrátí dobu jízdy. Celkově již Evropská komise ministerstvu dopravy schválila dvanáct z celkem 24 velkých projektů, které jí dosud úřad v rámci operačního programu Doprava předložil. Operační program Doprava je největší operační program v České republice – připadá na něj 5,77 miliardy €, tedy zhruba 22 procent ze všech prostředků pro Českou republiku z fondů Evropské unie pro období 2007 až 2013.
Proces schvalování velkých dopravních projektů se podle mluvčího zrychluje. Poprvé byl schválen projekt do jednoho roku od jeho prvního předložení. U projektu rekonstrukce železniční stanice Přerov trval schvalovací proces pouze osm měsíců, poznamenal Martin Novák.
Železniční uzel Břeclav
Uzel Břeclav má v české železniční síti mimořádné po-stavení, protože se v něm sbíhá I. a II. tranzitní koridor a současně je příhraniční přechodovou stanicí do Rakouska a na Slovensko. Cílem rekonstrukce je zrychlení průjezdu vlaků ve směru Vídeň – Brno a Vídeň – Přerov při současném zachování stávajícího reléového zabezpečovacího zařízení. Projekt navazuje na již realizované stavby modernizace traťového úseku státní hranice Rakousko – Břeclav – Vranovice, Břeclav – Hodonín a modernizace trati Břeclav – státní hranice Slovensko. Rekonstrukce železničního uzlu vyhovuje prostorové průchodnosti UIC-GC z hlediska zatížitelnosti třídě D4. Součástí projektu je rekonstrukce 21,7 kilometrů kolejí, 40 kilometrů trakčního vedení, pěti mostů a pěti propustků.
(čtk)