Infrastruktura

Ekonomickou efektivnost staveb nově hodnotí pouze HDM-4

O ekonomické výhodnosti, respektive nevýhodnosti výstavby silniční infrastruktury se hovořilo především v souvislosti s výstavbou dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Ostravy. Odborníci a politici se tehdy nemohli dohodnout, zda nabídka společnosti Housing & Construction byla pro Českou republiku výhodná nebo nikoli. Stát nakonec od spolupráce s tímto konsorciem odstoupil a rozhodl se stavbu realizovat sám.

Od té doby se sice o vyhodnocování ekonomické efektivnosti dálničních a silničních staveb v tisku příliš nehovoří, stranou pozornosti odborné i laické veřejnosti by však neměla zůstat informace, že od začátku února letošního roku se mohou touto velmi důležitou analýzou zabývat pouze firmy vybavené programem HDM-4, který pracuje s daty kalibrovanými na specifické podmínky České republiky a nese označení Český systém hodnocení silnic.

Ministerstvo dopravy vydalo jednotné prováděcí pokyny a ustanovilo Ředitelství silnic a dálnic hlavním garantem, který jako jediný může inženýrským společnostem poskytnout aktuální verzi vstupních dat pro program HDM-4.

Program HDM-4 porovnává různé varianty investic (do-something) se stávajícím stavem bez investování (do–nothing). „Program vyvíjela od roku 1993 univerzita v Birminghamu a na jeho podpoře a financování se podílela mimo jiné Světová banka, britské Ministerstvo pro zahraniční spolupráci a další instituce. Program HDM-4 (Highway Development and Management Tool) je ve světě distribuován od února roku 2000 a jeho základní podoba byla koncipována pro rozvojové země, konkrétně pro Bangladéš, takže se v něm počítá také se štěrkovými vozovkami nebo s nemotorovou dopravou, jako jsou zvířecí potahy, rikši a podobně. Proto bylo nezbytné program přizpůsobit podmínkám v České republice, aby vstupní parametry odpovídaly například konkrétním typům vozovek, cenovým relacím, klimatickým podmínkám a podobně,“ řekl vedoucí referátu koncepce a rozvoje ŘSD Petr Novický.

Kalibraci programu včetně jeho návaznosti na silniční databanku v Ostravě provádělo Ředitelství silnic a dálnic ve spolupráci se společností Mott MacDonald. Na základě shromážděných informací stanovily čtyři zásadní okruhy přizpůsobování programu. Šlo o skupinu vlivů uživatelů silnic, dopravní zatížení, opotřebení vozovky a vlivy silničních prací a klimatické podmínky.

Výsledkem ekonomického hodnocení bylo stanovení tří základních ukazatelů: čisté současné hodnoty, vnitřní míry výnosu a rentability nákladů konkrétní stavby. Přitom platí, že čím vyšší je čistá současná hodnota, tím větší je ekonomický přínos navrhované investiční akce ve srovnání se stavem bez investování. Také u vnitřní míry výnosu platí, že čím je její hodnota vyšší, tím větší je i přínos sledované stavby.

Výpočty ukazatelů ekonomické efektivnosti mohou pomocí programu HDM-4 provádět pouze projektové a inženýrské organizace, které vlastní platnou licenci a používají kalibrovaná data pro Českou republiku. Použití jednotného systému HDM-4 zajišťuje, že výsledky hodnocení silničních a dálničních staveb jsou na všech úrovních srovnatelné.

(mna)

spinner