27. dubna 2012

Práce na dokončení dálnice D8 se mohou od 5. května rozeběhnout naplno. Krajský úřad minulý týden oznámil, že zamítl odvolání proti stavebnímu a územnímu povolení. Jeho rozhodnutí lze napadnout jen u soudu, ale nebude to mít odkladný účinek. Zbývajících 12,7 kilometru přes České středohoří by mohlo být hotovo na přelomu let 2014 a 2015. Náklady na dokončení D8 se odhadují na 12 až 15 miliard Kč.
Stavba posledního úseku přes CHKO České středohoří začala už před pěti lety, ale jen na části trasy. Na nejsevernějších zhruba pěti kilometrech stále chyběla povolení, která po sérii soudních sporů musel stavební úřad na konci loňského roku znovu vydat. Jedno místní ekologické sdružení se odvolalo i proti nim, ale neuspělo. „Šlo především o neodůvodněnost těch námitek,“ řekla vedoucí krajského stavebního úřadu Zdeňka Švehlová.
Práce začnou v květnu
Rozhodnutí bylo vydáno minulý týden a právní moci nabude 5. května. Na toto datum se už připravuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Jakmile bude rozhodnutí doručeno, jsme se zhotovitelem okamžitě připraveni se pustit do prací,“ řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Na dokončení zbývajících 12,7 kilometru D8 je podle odhadu ŘSD potřeba ještě 32 měsíců stavebních prací, takže dokončení vychází na přelom let 2014 a 2015. Martina Vápeníková počítá s koncem roku 2014. „Budeme se snažit práce ještě urychlit, bude ale záviset i na klimatických podmínkách,“ dodala.
Dálnice D8 se staví už od roku 1984 a stále není hotová. Chybějících 16,4 kilometru přes České středohoří má dohromady stát zhruba 15 miliard Kč. Jeden úsek, dlouhý 3,7 kilometru, byl dokončen již loni na Vánoce, ale otevření znemožnily problémy se stavební dokumentací a řidiči na něj zřejmě poprvé vyjedou až začátkem května. ŘSD totiž postavilo odlišný most, než na jaký mělo povolení. Podobné administrativní problémy a spory s ekology provázejí stavbu dálnice už od 90. let.
Dvě objízdné trasy o celkové délce 60 kilometrů vedou okolo Teplic a přes Ústí nad Labem, po první jezdí denně 8500, po druhé přes deset tisíc vozidel. Policie a ŘSD minulý týden vyčíslily, že za pět let na obou objížďkách zahynulo 52 lidí a dalších 303 utrpělo zranění. Podle ekologů je to však číslo, které je srovnatelné i s jinými problémovými místy České republiky.
(čtk)