7. ledna 2010

Ředitelství silnic a dálnic otevřelo na konci listopadu dva nové úseky severomoravské části dálnice D1. Zprovozněním posledních třiceti kilometrů dálnice mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem vybudovaných za 7,6 miliardy Kč bylo Ostravsko definitivně napojeno na celostátní síť dálnic a rychlostních komunikací. Dosavadní označení dálnice – D47 – bylo současně oficiálně změněno na D1.
Kvůli nedostatku peněz ovšem na osmnáctikilometrovém úseku mezi Bělotínem na Přerovsku a Hladkými Životicemi na Novojičínsku zůstává otevřena jen polovina dálnice, po níž mohou řidiči jezdit obousměrně sníženou rychlostí a bez dálniční známky. Celý dálniční úsek bude otevřen až v srpnu příštího roku. Do té doby zůstanou mimo provoz i dva dálniční sjezdy u Mankovic a Studénky. Druhý úsek, mezi Hladkými Životicemi a Bílovcemna Novojičínsku, je průjezdný bez omezení. Na jeho dvanácti kilometrech je dálniční známka povinná.
Z Prahy do Ostravy rychleji a bezpečněji
Díky dvěma novým úsekům bude bývalá D47 sjízdná od Lipníku nad Bečvou v Olomouckém kraji až po Bohumín na Karvinsku. Po dálnici a rychlostních komunikacích tak bude možné dojet z Ostravy, kolem níž dálnice vede už od prosince roku 2007, až do Prahy. Poslední chybějící část z Bohumína k česko-polské hranici se kvůli nedostatku peněz dostaví zřejmě s dvouletým zpožděním v roce 2012, tedy zhruba o rok později, než chtějí Poláci přivést k hranici svou dálnici A1. Podle zástupců Slezského vojvodství i Moravskoslezského kraje způsobí tento nesoulad termínů velké dopravní zatížení ostravsko-karvinské aglomerace.
Zprovoznění dálničních úseků, které začalo Ředitelství silnic a dálnic stavět na jaře roku 2006, ovlivní dopravní situaci v celém Moravskoslezském kraji. Uleví se tím například přetíženým silnicím I/47 a I/48, které ostravsko-karvinskou aglomeraci napojovaly na dosavadní D1. „Jízda z Bělotína do Ostravy se díky nim zkrátí na 41 minut. Dosud to bylo 67 minut, pokud řidiči jezdili po rychlostní R56 přes Frýdek-Místek. Od srpna příštího roku, kdy bude dálnice v definitivní podobě, to bude jen 36 minut jízdy,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Pomohly státní dluhopisy
Peníze na dokončení dvou dálničních úseků získala vláda v době hospodářské krize vydáním dluhopisů s výnosem 19,8 miliardy Kč. Za celou severomoravskou část dálnice D1, která bude dlouhá 80 kilometrů, stát zaplatí téměř 60 miliard Kč. ŘSD zatím proinvestovalo kolem 47 miliard Kč. Na bývalé D47 byly od prosince roku 2007 postupně zprovozněny úseky z Ostravy do Bohumína, z Bílovce do Ostravy a z Lipníku nad Bečvou do Bělotína (Olomoucký kraj).
Tomáš Johánek