Ministerstvo dopravy

České dopravní infrastruktuře hrozí dlouhodobá recese

České dopravní infrastruktuře hrozí dlouhodobá recese

Vláda minulý týden přerušila jednání o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro příští rok. Ministr dopravy Pavel Dobeš na něm vystoupil s požadavkem na zvýšení státního příspěvku pro fond. Jednání by měla pokračovat tento týden, uvedl Martin Novák z ministerstva dopravy. Pokud by vláda schválila návrh předložený ministerstvem financí, bude dopravní infrastruktura postrádat až 10 miliard Kč. Škrty by se významně projevily nejen v radikálním zpomalení výstavby silničních a železničních komunikací nebo jejich údržby, ale současně by se nezanedbatelně dotkly i ekonomiky země.

Proti původním střednědobým rozpočtovým plánům má stát příští rok poslat Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o deset miliard méně, jen 37 miliard Kč. „Uvedená částka je zcela mimo rámec potřeby Státního fondu dopravní infrastruktury. K dalšímu rozvoji dopravní infrastruktury potřebujeme minimálně 45,8 miliardy korun. Prostě na záchranu evropských peněz musíme nutně získat nejméně o 8,8 miliardy korun více,“ zdůraz-nil ministr dopravy Pavel Dobeš.

Podle ministerstva dopravy se nižší rozpočet zásadním způsobem projeví v celém systému výstavby dopravní infrastruktury. Omezení budou platit pro silnici i železnici.

Vedle samotných omezení na stavbách přinesou menší investice do dopravy podle ministerstva i dopady ve vztahu k financování ze zdrojů Evropské unie. Česká republika vinou předchozího vedení ministerstva dopravy a ministerstva financí profinancovala 20 miliard Kč na neuznatelné projekty, například na dálnici D8, na kolínském mostě a na nepovolené vícepráce, poznamenal úřad.

„Těchto 20 miliard nám nebude EU uznáno, tedy vráceno. Nebo chcete-li, zaplaceno, pokud pro ně nenajdeme jiné projekty. Dalších 16 miliard je ohroženo, jestliže nedostavíme železniční koridory do roku 2015. Je logické, že s těmito stavbami musíme začít ihned. V součtu nám u Evropské unie pro další roky leží 36 miliard, o které zatím přicházíme, pokud ministerstvo financí nezmění svůj pří-stup k rozpočtu na rok 2012,“ uvedl Pavel Dobeš.

Výpadek i na straně příjmů

Snížení rozpočtu na rok 2012 bude mít vliv i na příjmové stránce. Pokud se nebudou stavět nové silnice, bude to mít dopad na nižší výběr mýta. Očekávané ztráty se podle ministerstva dopravy pohybují v řádu stovek milionů až miliard Kč.

Ministr dopravy Pavel Dobeš proto požaduje, aby byl návrh ministerstva financí zásadním způsobem upraven a doplněn o další prostředky do rozpočtu SFDI na příští rok. „V době ekonomické recese je potřeba, aby stát hledal impulzy pro udržování dynamické ekonomiky, zaměstnanosti a podpory podnikání. Dopravní infrastruktura má na všechny tyto oblasti ohromný vliv. A této skutečnosti si, myslím, musejí být všichni ministři vědomi,“ uvedl dále Pavel Dobeš.

Podle ministerstva je samozřejmé, že resort připravuje na následující období sérii úsporných opatření, mimo jiné považuje za nezbytně nutné stavět levněji a kvalitněji. „Jsme připraveni na naší straně maximálně šetřit. Bohužel závazné smlouvy přijaté v minulosti zatěžují současnost a my s nimi nemůžeme pohnout. I proto potřebujeme chybějících 10 miliard korun z ministerstva financí na rok 2012. Stále pevně věřím, že koalice prokáže svou odpovědnost k budoucnosti. Konkrétně v tomto případě k budoucnosti dopravní infrastruktury České republiky, tedy i její konkurenceschop­nosti,“ uzavřel ministr Pavel Dobeš.

(red)

spinner