14. března 2012

Dopravní infrastruktura představuje pro Českou republiku konkurenční výhodu, protože umožňuje její zapojování do evropských toků zboží. Její nehotovost a mnohdy také nedostatečná kvalita je z tohoto hlediska vážný problém, zaznělo v druhé polovině února v Praze na konferenci Infrastruktura jako konkurenční výhoda České republiky. Konferenci za účasti ministra dopravy Pavla Dobeše a pod záštitou Svazu průmyslu a dopravy ČR uspořádal European Leadership & Academic Institute.
V reprezentačních prostorách Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě se sešli dopravní odborníci, aby společně hledali cesty, jak pomoci rozvoji české dopravní infrastruktury. Ministr dopravy Pavel Dobeš vyzdvihl význam dopravní infrastruktury pro konkurence-schopnost České republiky a zdůraznil, že dostatečné investice do kvalitní dopravní infrastruktury jsou nezbytnou podmínkou funkční ekonomiky.
Roční investice do české do dopravní infrastruktury se z národních zdrojů, ale i z evropských fondů pohybují kolem 50 miliard Kč. „Zásadním faktorem je, že na tuto investici je přímo či nepřímo vázáno 150 tisíc pracovních míst. To je mimo jiné velmi důležité pro stavební sektor,“ řekl na úvod konference Pavel Dobeš. Připomněl, že značná část z těchto investic se v různých formách vrací do příjmové stránky rozpočtu.
Efektivnější vynakládání prostředků
Pro ministerstvo dopravy podle jeho slov představuje financování dopravní infrastruktury zásadní prioritu. Jeho cílem je nyní zefektivnit vynakládání veřejných prostředků, které umožňují zajistit dočerpání operačního programu Doprava. Za velmi významné považuje dále přípravu infrastrukturních projektů pro budoucí výstavbu (EU 2014 – 2020, tzv. OPD II), stabilizaci příjmové stránky SFDI a zajištění kvalitnější úrovně údržby a oprav. V neposlední řadě patří mezi priority resortu také zachování financování kvalitních veřejných služeb v přepravě cestujících.
Ministerstvo dopravy by mělo letos připravit novou Dopravní politiku pro období 2014 až 2020 v souladu s dopravní politikou Evropské unie. „Pracujeme na zpracování materiálu Dopravní sektorové strategie, druhé fáze, která předurčí priority pro budoucí operační program pro dopravu na roky 2014 až 2020 s dlouhodobým výhledem až do roku 2050,“ potvrdil ministr.
Na konferenci dále vystoupil člen Národní ekonomické rady vlády a předseda Mezinárodní obchodní komory ICC ČR Michal Mejstřík, který hovořil o ekonomické situaci ve světě i v České republice.
Mezi dalšími řečníky byl ředitel vnějších vztahů Advaced World Transport (AWT) Petr Jonák, který vystoupil na téma, co brání většímu rozvoji železniční dopravy zboží. O problémech rozvoje dopravní infrastruktury pohovořili i ředitel Svazu dopravy ČR Petr Kašík a bývalý ministr dopravy prof. Ing. Petr Moos, CSc.
Pavel Toman