​Výkon železniční osobní dopravy byl loni nejvyšší za posledních 20 let

​Výkon železniční osobní dopravy byl loni nejvyšší za posledních 20 let

30.3. – Železniční doprava zažívá renesanci, počet přepravených cestujících na českých kolejích pokračuje v růstu již šestým rokem v řadě a přepravní výkon v osobní železniční dopravě za loňský rok vzrostl o 6,5 procenta na 8,3 miliardy osobokilometrů, což je nejvíce za posledních 20 let. „Lidé postupně mění své cestovní návyky, už je nebaví čekat v kolonách aut a kamionů. Proto na delší vzdálenosti stále častěji cestují pohodlně a bezpečně vlakem, kde mohou čas během cesty využít k práci, zábavě nebo odpočinku,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Počet přepravených cestujících na železnici roste pomaleji než přepravní výkon. To ukazuje, že lidé dnes cestují na delší vzdálenosti. Podle statistik ministerstva dopravy vzrostla za posledních pět let průměrná přepravní vzdálenost ve vlacích ze 40 na 47 kilometrů. „Výkon osobní přepravy na železnici je nejvyšší od roku 1994. Hodnoty se dnes vrátily na úroveň poloviny 90. let, kdy lidé opouštěli vlaky a přecházeli do osobních automobilů, a do období kdy se začaly stavět železniční koridory – dnes se vrací zpět do vlaků,“ dodává Vyka.

„Ani klesající cena pohonných hmot nezastavila nárůst přepravy cestujících, železnice už dávno není popelkou. Potvrzuje se, že cestující preferují vlak z jiných důvodů než je cena. Cestující by mohli růst ještě rychleji, pokud by se kraje odhodlaly objednat více spojů i v regionální dopravě,“ říká Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Dostavuje se účinek investic do hlavních tratí, kde se doprava zrychlila, a to přilákalo konkurenční dopravce. Celkové zvýšení počtu spojů, zkrácení jízdní doby, a zvýšení kvality služby se odrazilo ve výrazném nárůstu cestujících v dálkové dopravě, který stále pokračuje. Další investice do infrastruktury by měly především zohlednit potřeby cestujících. 

„Velký potenciál je zejména v příměstské a regionální železniční dopravě, proto i tam je potřeba směřovat efektivní investice do moderní infrastruktury i vozidel, které stimulují další růst cestujících. Stejně jako je potřeba pro nedostatečnou kapacitu hlavních tratí začít stavět nové vysokorychlostní tratě, protože další vlaky zejména na hlavním koridoru z Prahy na Moravu již prakticky nelze přidávat,“ uzavírá Vyka.

(tj)

spinner