Zkušební centrum VÚŽ

Skončila další etapa rekonstrukce ZC VÚŽ

Skončila další etapa rekonstrukce ZC VÚŽ

V červnu skončila rekonstrukce železničního svršku velkého zkušebního okruhu (VZO) ve Zkušebním centru Výzkumného ústavu železničního, a. s. (VUZ). Celá akce začala již v roce 2005, kdy prošla rekonstrukcí první část železničního svršku.

Železniční svršek celého VZO nyní typově odpovídá konstrukci koridorových tratí a bude jej možno využívat pro zkoušení železničních vozidel při rychlostech do 210 km/h pro klasická vozidla a 230 km/h pro vozidla s naklápěcími skříněmi při maximální hmotnosti na nápravu 22,5 tuny. Při hmotnosti na nápravu 25,0 tuny bude maximální povolená rychlost omezena 120 km/h.

Při rekonstrukci získal VZO parametry, které odpovídají nejen současným technickým požadavkům pro interoperabilitu vysokorychlostního evropského železničního systému, ale i náročným požadavkům klientů. Realizátorem akce bylo Sdružení Chládek a Tintěra, Pardubice, a. s., a TSS, a. s., a investorem VUZ, který zčásti využil možnosti dotací Evropské unie z programu POTENCIÁL – VÝZVA II Operačního programu Podnikání a inovace (OPPI).

Centrum se mění podle dnešních požadavků

VUZ přistoupil k záměru modernizace Zkušebního centra z důvodu nezbytnosti udržet infrastrukturu a především oba železniční zkušební okruhy v technickém stavu odpovídajícím aktuálním technickým požadavkům. Jako první etapa byla připravena a v roce 2009 realizována modernizace napájecí stanice se zaměřením na celkové zvýšení výkonu i kvalitativních a užitných vlastností všech napájecích systémů.

Další etapou byla loňská celková obnova trakčního vedení VZO. Vedle železniční infrastruktury se loni také vybudovalo také školicí středisko pro interoperabilitu železničního systému.

V letošním roce probíhá na okruhu výstavba nové dvojkolejné haly v délce 144 metrů a na příští rok je naplánována rekonstrukce haly pro stacionární zkoušky.

Další projekty

V rámci obnovy Zkušebního centra se dále připravovuje i modernizace sdělovacího a zabezpečovacího zařízení včetně vložení indikátoru plochých kol a horkoběžnosti. Pokračuje i příprava na vybavení velkého zkušebního okruhu systémem ETCS úrovně 2 (v letech 2012 a 2013) tak, aby se železniční zkušební trať mohla ucházet o statut zkušební tratě pro systém ERTMS.

Modernizace Zkušebního centra přispívá nejen k rozšiřování možností zkušebních aktivit v oblasti železničního systému, udržení a zvyšování konkurenceschop­nosti zkušebních okruhů, dosažení vyšší bezpečnosti při zkoušení drážních vozidel, ale i k udržení pozice VUZ v posuzování, zkušebnictví a expertních činnostech v rámci železničního systému a drážní dopravy, a to jak v České republice, tak i v zahraničí.

Tomáš Johánek

spinner