Zakázka Škoda Transportation v Německu

Škoda Transportation je opět blíže dodávce vlaků za 10 miliard Kč doNěmecka

Škoda Transportation je opět blíže dodávce vlaků za 10 miliard Kč
doNěmecka

PRAHA (21. 12.) – Bavorská železniční společnost Bayerische Eisenbahngese­llschaft (BEG) potvrdila, že vítězným operátorem na zajištění příměstské dopravy v Norimberku by se měla stát společnost National Express Rail. Dodávky 39 jednopodlažních elektrických jednotek v celkové hodnotě více než deset miliard korun by měly být dodány Škoda Transportation. Jedná se o největší českou zakázku v západní Evropě. Boj o zakázky je tvrdý, proto lze očekávat, že neúspěšní kandidáti se proti rozhodnutí BEG opět odvolají.

„Je zřejmé, že o veřejné zakázky probíhají velmi složité právní bitvy, ve kterých se firmy snaží všemi prostředky dosáhnout svého vítězství. Jsem rád, že právě česká firma s ryze českým know-how by se měla stát dodavatelem znovu potvrzeného vítěze soutěže National Express Rail. Považuji tento kontrakt pro naši společnost za naprosto průlomový. Je to dobrá zpráva nejen pro Škodovku, ale i pro celý český průmysl,“ říká Tomáš Ignačák, generální ředitel společnosti Škoda Transportation.

V únoru letošního roku vyhlásila bavorská železniční společnost BEG, vítězem zakázky na zajištění příměstské dopravy (S-Bahn) pro období 2018 – 2030 v bavorském Norimberku britskou společnost National Express Rail. V případě vítězství této společnosti bude finálním dodavatelem 39 jednopodlažních elektrických jednotek Škoda Transportation.

Proti rozhodnutí BEG se v únoru 2015 ke Komoře pro zadávací řízení pro jižní Bavorsko (obdoba českého ÚHOS) odvolal další účastník tendru, německý Deutsche Bahn (DB). Antimonopolní úřad rozhodl, že v soutěži došlo k procesním pochybením. Proti tomu se ovšem ohradil vítěz soutěže National Express Rail, který se odvolal k Vrchnímu zemskému soudu. V září 2015 pak soud zamítl všechny nároky DB, ovšem s tím, že BEG musí znovu ověřit finanční způsobilost National Express Rail. Společnost National Express Rail všechny podmínky splnila. V současnosti BEG potvrdil vítězem britského operátora, rozhodnutí není pravomocné a neúspěšní kandidáti se proti němu mohou znovu do 3. 1. 2016 odvolat.

„Pro naši společnost by se jednalo o obrovskou zakázku, jak z finančního, ale především výrobního hlediska. Zakázka je ovšem zajímavá i z toho pohledu, že se jedná o první trať typu S-Bahn, kterou by neprovozoval DB, který má jinak na trhu majoritu. Obávám se, že rozhodnutí BEG bude znovu podrobeno přezkoumání Komory pro veřejné zakázky v Mnichově, nezbývá tedy než čekat a lze pouze konstatovat, že Škodovka podala kvalitní a konkurenceschopnou nabídku,“ říká Zdeněk Majer, viceprezident pro obchod společnosti Škoda Transportation.

Škoda Transportation by měla dodat 39 pětivozových jednopodlažních elektrických jednotek typu „RegioPanter“ v ceně zhruba deset miliard korun. Vlaky budou operovat na příměstských tratích v bavorském Norimberku. Škoda Transportation se v posledních letech významně orientuje na západní trhy. Navíc v srpnu letošního roku koupila skupina Škoda Transportation kontrolní podíl ve finské firmě Transtech. Jedná se o jediného skandinávského výrobce železničních a městských kolejových vozidel, který má každoročně několikamiliardové obraty. Akvizice této finské společnosti upevňuje postavení společnosti především v západní Evropě a ve Skandinávii.

(tj)

spinner