Praha chce nejen opravit železniční most, ale i třetí kolej

Praha chce nejen opravit železniční most, ale i třetí kolej

13.2. - Praha bude chtít zachovat a opravit železniční most z Podskalí na Smíchov a zároveň vedle něj vybudovat kvůli vyšší kapacitě trati novou konstrukci s třetí kolejí. Na diskusi o budoucnosti mostu to řekl náměstek primátora Adam Scheinherr. Co však s mostem přesně bude, zatím není jasné. Ministerstvo kultury nyní rozhoduje o možném odejmutí památkové ochrany. Od rozhodnutí se bude odvíjet další osud mostu. Most je dlouhodobě ve špatném stavu.

Důležité je podle náměstka brát v potaz jak dopravní, tak technickou, historickou či urbanistickou hodnotu mostu. Ideální cesta je podle něj věnovat energii na rekonstrukci a zároveň vybudovat soudobou jednokolejnou konstrukci. „Která bude maximálně subtilní a která by začala vznikat už teď, aby se při omezení provozu mohla převést doprava tam. Myslíme, že to jde stihnout i v té časové tísni,“ řekl Adam Scheinherr. Pokud by k opravě i dostavbě koleje došlo, je prý Praha připravena se na tom finančně podílet.

Třetí kolej chce město kvůli nedostatečné kapacitě nynější dvoukolejné trati. Přes most přejede denně přes 21 000 lidí. Denně to je 366 vlaků, nejvíc příměstských. Optimální kapacita je podle Lukáš Tittla z Institutu plánování a rozvoje (IPR) 265 vlaků.

Druhým argumentem pro rozšíření je, že to umožní vybudovat novou zastávku na Výtoni. „Bohužel každá zastávka snižuje kapacitu trati. Pokud ji tam uděláme, tak máme problém ještě větší než nyní,“ řekl Lukáš Tittl.

Ministerstvo kultury nyní rozhoduje o případném sejmutí památkové ochrany. Na základě rozhodnutí pak bude stanoven další postup týkající se mostu. Ředitelka Národního památkového ústavu Naděžda Goryczková zmínila, že by se tak mělo stát v nejbližších dnech. „Rozhodnutí ale předjímat nelze,“ řekla.

V minulosti se objevilo několik variant řešení. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta, výstavba repliky nebo návrh vybudovat na současných pilířích novou konstrukci.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Současný most je tvořen třemi příhradovými nosníky s rozpětím 69,9 m, široký je 8,1 m a dlouhý 298,4 m. Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace.

(čtk)

Foto: ÚMČ Praha 5

spinner