DN č. 13 - Silniční nákladní doprava, Autobusová doprava, vychází 21.6., uzávěrka již 31.5.! 

​České dráhy jsou podle analýzy Cyrrus v kondici, a budou i dál

​České dráhy jsou podle analýzy Cyrrus v kondici, a budou i dál

19.6. - České dráhy se aktuálně nachází ve zlepšující se kondici a do budoucna můžeme očekávat pokračující oživení ziskovosti. Společnosti se s velkou pravděpodobností podaří vyjednat prodloužení kontraktů na provoz vlakové dopravy i po roce 2019 a udržet si tak stabilní zdroj příjmů. Vysoké investice do vlakových souprav dokáže skupina financovat z vlastních zdrojů, nebo na dluhopisovém trhu, kde si v současnosti půjčuje za rekordně nízký úrok. To je závěr analýzy společnosti Cyrrus k hospodaření Českých drah.

V roce 2016 vykázaly České dráhy kladný hospodářský výsledek ve výši 882 milionů korun, což představuje výrazné zlepšení oproti roku 2015, kdy národní dopravce utrpěl ztrátu ve výši 1,352 miliardy korun. Na lepší hospodaření firmy reagovala agentura Moody’s potvrzením ratingu na úrovni Baa2, tedy v investičním stupni. Investoři proto vnímají dluhopisy Českých drah jako bezpečná a málo riziková aktiva. Agentura akcentovala zejména pozitivní vývoj ukazatelů zadlužení. Jejich dlouhodobější udržení na současných úrovních by mohlo znamenat impuls pro další zvýšení hodnocení kreditní kvality Českých drah.

Osobní doprava nahoru, nákladní dolů

Celkové tržby ČD táhly nahoru hlavně vyšší příjmy z osobní dopravy (nárůst téměř o půl miliardy korun na 21 572 milionů). Počet přepravených cestujících meziročně vzrostl o téměř 1,8 milionů na 171,5 milionů. Tržby rostly jak ve vnitrostátní, tak v mezinárodní přepravě. Ostatně sám předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek označil nedávno stoupající tržby způsobené nárůstem počtu cestujících za jev, který má velký vliv na hospodaření drah. Tržby naopak klesly v segmentu nákladní dopravy, a to o téměř 300 milionů korun na 11 765 milionů. Zde se podle analýzy naplno projevil vliv konkurenčního boje mezi železničními i silničními dopravci v ČR. Do poklesu se rovněž promítla ochabující dynamika růstu čínské ekonomiky. Slabší stavební výroba a pád cen komodit vedly k nižším výnosům z přepravy surovin. Nicméně více než půl miliardu korun přinesly do celkového zisku v tomto segmentu prodeje majetku Českých drah, zejména pozemky v okolí Masarykova nádraží.

Rating se stabilním výhledem

Agentura Moody’s zvýšila v květnu 2016 rating Českých drah o jeden stupeň z Baa3 na Baa2. Jako důvod pro atraktivnější hodnocení kreditní kvality uváděla agentura zlepšení provozní efektivnosti a ukazatelů zadluženosti firmy v posledních letech. V reakci na aktuální hospodářské výsledky potvrdila svůj dosavadní výhled ratingu a jeho stabilní výhled do budoucnosti. Stoprocentním akcionářem firmy je Česká republika, proto se předpokládá vysoká pravděpodobnost státní pomoci v případě finančních problémů. Hodnocení kreditní kvality skupiny je tedy velice úzce spjato s ratingem České republiky (aktuálně A1). V současnosti neexistuje důvod k obavám, že by mohlo dojít k výraznějšímu snížení ratingu České republiky.

Mezi významné výhody Českých drah patří zejména stabilní výhled příjmů. Národní dopravce má uzavřené dohody o provozování vlakové dopravy s vládou a kraji. Jako určité riziko lze vnímat expiraci těchto kontraktů v roce 2019 (kontrakty byly uzavřeny v roce 2009 na deset let). Nicméně Cyrrus předpokládá prodloužení většiny kontraktů na provozování vlakové dopravy i po roce 2019.

K vypisování nových tendrů na provozování vlakové dopravy se zatím přiklání pouze Jihočeský, Plzeňský a Liberecký kraj. Vzhledem k časové náročnosti tendrů však podle analýzy není příliš pravděpodobné, že by je tyto tři kraje stihly do roku 2019 realizovat a nejspíše tak prodlouží spolupráci s Českými dráhami. Česká vláda rovněž plánuje vyhlásit veřejnou soutěž na provozovatele na několika linkách. I pokud by se Českým drahám nepodařilo v tendru zvítězit, znamenalo by to podle analýzy výpadek příjmů ve výši maximálně pěti procent.

(tj)

spinner